Ökning av både utbud och pris på begagnade elbilar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

11 jan 2022

I takt med att biltillverkarna lanserar allt fler eldrivna modeller växer också begagnatmarknaden. Men tydligen inte tillräckligt för att kunna möta det ökade intresset, med stigande genomsnittspriser som resultat.

Det visar en sammanställning som marknadsplatsen Wayke har gjort av försäljningen av begagnade elbilar mellan åren 2019 och 2021.

Under perioden som de tittat på steg snittpriset för en elbil med 23 procent. I rena pengar innebär det en ökning från 320 700 kronor år 2019 till 395 587 kronor år 2021. Samtidigt växte utbudet av begagnade elbilar på företagets plattform med hela 217 procent.

Fler bilar till försäljning borde egentligen leda till ökad konkurrens och sjunkande priser. Men så är alltså inte fallet.

Ökningen i pris beror heller inte på att det nu är betydligt nyare bilar som gått färre mil ute till försäljning. Enligt statistiken som tagits fram har snittåldern på en begagnad elbil som såldes genom Wayke endast minskat marginellt, från 2,96 år 2019 till 2,58 år 2021.

– Det vore ju enkelt att kunna förklara det genom det, men så är det inte. Det är en liten skillnad med det har också endast en liten påverkan på priset, säger Martin Fransson som är vd på Wayke.

Även snittet i miltal har sjunkit, från 3 911,32 mil år 2019 till 2 569,09 mil år 2021. Men inte heller det är en skillnad som helt kan förklara prisökningen på 23 procent.

Den beror i stället på den ökade efterfrågan och det faktum att utbudet ännu är relativt litet, trots den stora ökningen. Effekter i spåren av coronapandemin har dessutom gjort att efterfrågan ökat ytterligare under de senaste två åren.

– Pandemin har ställt till det på många sätt. En sak är att många undviker kollektivtrafik vilket gjort att hushåll har skaffat ytterligare en bil. En annan sak är att den lett till halvledarbrist som gör att det kan dröja över ett år innan du får din bil om du beställer den idag. Då tittar kunder på begagnat i stället, säger Martin Fransson.

Och samtidigt leder stigande bensinpriser och bonus malus-systemets kraftigt höjda skatter på bilar med förbränningsmotorer till ett allmänt ökat intresse för bilar med eldrift.

Enligt Martin Fransson är det alltså flera olika faktorer som bidrar till de stigande priserna på begagande elbilar. Ytterligare en sak är kanske lite av en generalisering, men ändå något som han tror spelar in.

Nämligen elbilsköparens natur.

– De är ofta både early adopters och kapitalstarka. Kanske har de just satt upp solceller och vill ha en elbil men märker att leveranstiden för en ny modell är lång. Då vänder de sig till begagnatmarknaden i stället, säger han.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: