”Bäst i klassen” – så lång räckvidd får Nissan Interstar-e
Carl Undéhn
7 feb 2024
När Nissan lanserar en ny generation av sin större transportbil Interstar erbjuds den för första gången nu även med eldrift. Interstar-e blir namnet på modellen som ska ta upp kampen om företagskunder mot konkurrenternas erbjudande. Då även Renault och deras nya version av eldrivna Master, som Nissan Interstar-e delar teknik med inom samarbetet Nissan-Renault-Mitsubishi.
– Vi skiljer oss med design samt den service och tjänster vi erbjuder. Dessutom riktar vi oss till andra kunder och marknader där Renault inte är lika stora, säger Andrew Limbert som är produkt och marknadschef för Nissans transportbilar.
Med den nya designen säger Nissan att de har lagt stort fokus på aerodynamiken. Jämfört med förra generationen har luftmotståndet sänkts med 20 procent och förbrukningen anges till 2,1 kWh per mil. Enligt Nissan är Interstar-e därför ”bäst i klassen”, vilket också märks vad gäller räckvidden jämfört med Renault Master.
Samtidigt har lastutrymmet utökats med en decimeter. Med en totalvikt på 3,5 ton går det att lasta 1.125 kilo, men det kommer även en eldriven versione med en totalvikt på 4 ton som kan lasta upp till 1.625 kilo. Utöver det går det att hänga på ett släp på upp till 2,5 ton. Det går att välja mellan de två storlekarna med en längd på mellan 5,68 och en höjd på 2,5 meter samt en större version med en längd på 6,31 meter och en höjd på 2,75 meter.
Nissan Interstar-e erbjuds med två batteristorlekar och två motoriseringar. Med det mindre batteret på 40 kWh och en elmotor med 130 hästkrafter på framaxeln får Interastar-e en räckvidd på 20 mil. Ombordladdaren är på 7 kW, men det går att få 11 kW som tillval. Vid en snabbladdare kan det mindre batteriet ladda med upp till 50 kW.
– Med det mindre batteriet riktar vi oss till kunder som främst kör kortare sträckor i stan, laddar i depån över natten och inte behöver investera i längre räckvidd, säger Andrew Limbert.
För de med behov av längre räckvidd erbjuds Interstar-e även med ett batteri på 87 kWh, en elmotor med 143 hästkrafter och en räckvidd på upp till 46 mil – fem mil längre än Renault Master. Det kan snabbladdas med upp till 130 kW som gör det möjligt att ladda 25 mils räckvidd på en halvtimme.
– Med det större batteriet går det också att få en ombordladdare på 22 kW. Det är dubbelt så mycket jämfört med flera konkurrenter och med det kan du ladda från 10 till 100 procent på fyra timmar, säger Andrew Limbert.
Det är däremot ett tillval, som standard kommer Interstar-e med större batteri med en ombordladdare på 11 kW. Nissan börjar ta emot beställingar av Interstar-e nu under det första kvartalet och leveransstart är planerad till årets tredje kvartal. Priserna har ännu inte presenterats.