Batterijätten CATL testar solid state-batterier

Carl Undéhn

Carl Undéhn

7 nov 2024

Kinesiska CATL är världens största tillverkare av batterier för elbilar. Att företaget även kollar på så kallade solid state-batterier är därför knappast förvånande. Batterierna med fast i stället för flytande elektrolyt är något som bilindustrin lägger stora förhoppningar till då det innebär elbilar med längre räckvidd och snabbare laddning än idag.  CATL ser nu ut […]

Kinesiska CATL är världens största tillverkare av batterier för elbilar. Att företaget även kollar på så kallade solid state-batterier är därför knappast förvånande. Batterierna med fast i stället för flytande elektrolyt är något som bilindustrin lägger stora förhoppningar till då det innebär elbilar med längre räckvidd och snabbare laddning än idag. 

lwhb.cmd.push(function() {lwhb.loadAd({tagId: "elbilen_panorama-1"});});
lwhb.cmd.push(function() {lwhb.loadAd({tagId: "elbilen_mobil-1"});});

CATL ser nu ut att öka satsningen på solid state-batterier och enligt kinesiska medieuppgifter arbetar nu över 1.000 personer med forskning och utveckling kring det. 2027 väntas företaget lansera solid state-batterier på marknaden och då först i små volymer. Vilka biltillverkare som kan bli aktuella att använda dessa batterier har inte nämnts. 

Inför det testar CATL nu battericeller för solid state-batterier. Cellerna uppges ha en hög energidensitet på 500 Wh/kg. För litiumjonbatterier med flytande elektrolyt anses en energidensitet på 350 Wh/kg vara vad som mest går att uppnå. 

Någon konkret information kring cellernas sammansättning och hur långt i utveckling CATL har nått är oklart. En rad biltillverkare och batteriutvecklare arbetar på att ta fram solid state-batterier som också blir lönsamma att tillverka i stora volymer.