BMW avslöjar räckvidden för elsuven iX1

Carl Undéhn

Carl Undéhn

21 mar 2022

I sommar lägger BMW ned tillverkningen av den idag klassiska elbilen i3. Det trots att modellen med 28 216 sålda exemplar förra året fortfarande utgjorde en fjärdedel av tillverkarens försäljning av elbilar.

Någon verklig efterföljare till i3 blir det heller inte. BMW ersätter den i stället med den mindre elsuven iX1 i samband med att det kommer en ny generation av suven X1 i slutet av i år. X1 kommer då med förbränningsmotor och som laddhybrid – först i början av 2023 ska också den eldrivna versionen iX1 lanseras. Till skillnad från i3 handlar det då alltså inte om en modell som utvecklats från grunden som en elbil.

Hur stort batteripaket den eldrivna versionen kommer utrustas med framgår inte, men räckvidden förväntas som bäst bli 43,8 mil enligt WLTP. Förbrukningen anges till mellan 1,73 och 1,84 kWh per mil, något som pekar på att iX1 kommer bjuda på en del effekt.

Det passar också ihop med BMW:s beskrivning att bilen får ett sportigt utseende som ska återspeglas i körkänslan.

”Med sin spännande sportiga exteriör är den ett visuellt bevis på självsäker närvaro. I kombination med den senaste digitala tekniken i interiören erbjuder nya BMW iX1 en smidig körupplevelse för alla som söker äventyr i vardagen”, skriver BMW.

BMW släpper också en teaserbild av fronten av iX1. Av det lilla som går att se på den hittas i alla fall vissa designelement som mer påminner om den senaste generationen av i3 än dagens suv X1.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!