Elbilen logo Meny

BMW i7 på plats för vintertester i Arjeplog

Varje år kommer biltillverkare med närmre 5 000 bilar till testbanorna i Arvidsjaur och Arjeplog för vintertester. Bland annat BMW, som nu är där för att utsätta den kommande elbilen i7 på prov i snö och kyla. Med testerna vill BMW förfina bilens kördynamik, styrning och bromsar men också förbättra prestandan hos den elektriska drivlinan vid kalla temperaturer.

Idag ligger termometern där på omkring minus 20 grader och det vore intressant att veta vad i7 har för räckvidd under sådana förhållanden.

Det är däremot inget som BMW avslöjar. Endast att förbrukningen enligt WLTP är 2,5-1,9 kWh per mil.

Det finns inte heller mycket detaljer kring drivlina och effekt. Men klart är att i7 får den femte generationen av BMW:s elektriska drivlina eDrive som fick sin premiär i elsuven iX.

Den har en räckvidd på 63 mil enligt WLTP. Beroende på hur stort batteripaket som går att klämma in under golvet på i7 och med en lägre och mer strömlinjeformad kaross än iX borde vi kunna räkna med en liknande räckvidd hos sedanen.

BMW fortsätter på sitt spår med ”Power of Choice” och erbjuder sina modeller med både bensin, diesel, hybrid- och eldrift. Det gäller alltså även nästa generation av 7-serien som ska visas nästa år och då även kommer som elbilen i7.

BMW sparar heller inte på krutet och kallar i7 för ”världens första helelektriska lyxsedan”. Med det får vi hoppas att BMW kommer att leverera något utöver det vanliga.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-12-01