BMW iX får 60 mils räckvidd och en huv som inte går att öppna

Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

11 nov 2020

Som koncept hette den iNext. Det är BMW:s teknikflaggskepp, en ren elbil med mängder av nya funktioner, finesser och en väl tilltagen elbilsprestanda. Nu har BMW presenterat det futuristiska konceptet, hur den kommer att se ut och vad den innebär i praktiken. Nu heter den kort och gott iX. Den är på längden stor som en BMW X5, hög som en X6a, men har ett luftmotstånd på 0,25 cW. Det är lågt för en så stor bil, som BMW inte kallar för SUV, utan för SAV, Sports Activity Vehicle.

Hjulen är av samma storlek som på en X7a. 20 tum är standard. Med tillval på 21 och 22 tum, av en ny typ som ska reducera luftmotståndet. Med en hjulbas på 3 meter lovar BMW en rymlig bil, som samtidigt ger en sportig känsla.

De två motorerna i bilen ger en sammanlagd effekt på 370 kW eller 500 hästkrafter. Det ska ge en acceleration på 0–100 km/h på under fem sekunder.

Batteripacket är på 100 kWh, bruttomängd. Med en förbrukning på 2,1 kWh per mil enligt WLTP-körcykeln. Samtidigt hävdar BMW att iX får en räckvidd på drygt 60 mil.

Snabbladdningen har vässats till 200 kW, vilket gör att bilen laddar från 10 procent till 80 procent på under 40 minuter.

BMW iX har en utökad datorkraft, 20 gånger större än nuvarande modeller, vilket gör att den får helt nya och förbättrade automatiska funktioner. Tidigare har BMW sagt att de med iNext ska nå nivå 4 av självkörande förmåga, vilket skulle innebära en i stort sett helt självkörande bil. Dit verkar man dock inte nå. Men med mjukvaruuppdateringar, som blir möjliga kommer det att ske kontinuerliga förbättringar.

Interiören är avskalad, med en skärm bakom ratten som är böjd. Men vredet som finns i dagens bilar från BMW hänger med, även om det numera är av glas.

En nyutvecklad head-up-display ska underlätta för föraren, med grafik som visas cirka tre meter framför bilen.

En fiffig funktion är att man fyller på spolarvätska i BMW-loggan som sitter längst fram på bilen, strax ovanför de numera maffiga njurarna som innehåller sensorer för självkörande funktioner, så att man slipper öppna huven för att fylla på. Intressant nog är att man som ägare av bilen inte kommer åt att öppna huven. Den kan endast öppnas på en verkstad. Det måste vara den första bilen i historien med den ”funktionen”.

Produktionen av iX drar igång till sommaren.

Elektriska stolsreglage i glas.
Plats för tre personer i baksätet.
Futuristisk inredning.

De nya handtagen, som är infällda i dörrarna.
iX i rött.
En rödbrun inredning.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!