BMW visar framtidskoncept istället för nyheter på IAA
Carl Undéhn
7 sep 2021
I år hålls bilmässan IAA för första gången i München. Det betyder hemmaplan för BMW och en bra chans att visa vad företaget vill göra de närmsta åren. Men de eldrivna nyheterna hos den tyska tillverkaren har i alla fall hittills varit förvånansvärt få.
På plats visar de upp elsuven iX, det vätgasdrivna konceptet iX5 Hydrogen, uppdaterade iX3 samt i4 som alla är bilar vi redan kände till.
Som nyhet presenterades i stället ”i Vision Circular”, ett koncept på hur BMW föreställer sig en hållbart tillverkad stadsbil år 2040. Karossen utgörs av återvunnet stål och aluminium som inte är lackerad utan fått sin färg genom bland annat värmebehandling.
Insidan ska vara ihopsatt med ”nya sammanfogningstekniker” som gör att det inte behövs något lim. Det ska också göra det enklare att montera isär bilen för återvinning. Materialsvinnet har också minskat genom att tillverka delar med 3D-printer.
– BMW i Vision Circular illustrerar vårt helhetstänk och genomgripande syn på hållbar mobilitet. Den symboliserar vår ambition om att vara en föregångare och pådrivare i utvecklingen av en cirkulär ekonomi, säger BMW-chefen Oliver Zipse i ett pressmedelande.
Att kunna minska koldioxidutsläppen under en bils livstid är enligt Oliver Zipse ”framtidens valuta”.
Bilen drivs av ett solid state-batteri som också det är tillverkat av återvunna metaller och ska efter bilens livstid vara möjligt att helt återvinna igen.
Som en del i hållbarhetskonceptet ska bilen kunna ladda åt båda hållen och kunna lagra grön el. Hur stort batteriet är och vilken räckvidd de tänkt sig får vi däremot inte veta.
Enligt Oliver Zipse vill BMW bli den ”världens mest hållbara biltillverkare” och idéerna som visas med i Vision Circular ska även ingå i utvecklandet av nästa generations elbilar som går under namnet ”Neue Klasse”.
Trots bristen på riktiga nyheter finns det även tecken på att BMW planerar att bygga en hel del eldrivna modeller de närmsta åren.
BMW har precis lagt en beställning värd åtta miljarder Euro, omkring 80 miljarder kronor, på battericeller hos fyra olika tillverkare. Bland dem hittas också svenska Northvolt, men hur stor andel av beställningen som gjorts där framgår inte. De andra tre tillverkarna är CATL, Samsung och EVE Energy.
Battericellerna uppges landa i de aktuella modellerna i4 och iX, men även den kommande eldrivna versionen av 5-serien.