Bottenbetyg i krocktester av Renault Zoe och Dacia Spring

Carl Undéhn

Carl Undéhn

8 dec 2021

När Euro NCAP nu släpper resultatet av årets säkerhetstester visar det återigen att säkerheten är något biltillverkarna jobbar med. Majoriteten av de nya modeller som testats får toppbetyget fem stjärnor, vilket också är fallet för elbilarna Mercedes EQS och BMW iX.  Men för en populär elbil höjs ett varningens finger – och det med råge.

Långköraren Renault Zoe, som flera gånger toppat elbilsförsäljningen i Europa, får noll stjärnor i årets test. Euro NCAP riktar kritik mot att den tidigare sidoairbagen för skydd av huvud och bröstkorg har ersatts av en som endast skyddar bröstkorgen efter modellens uppdatering 2020.

Totalt sammanfattas Renault Zoe som att ge dåligt krockskydd generellt och kritiseras ytterligare för att sakna teknik för att hindra kollisioner. Bland annat saknar instegsversionen av Renault Zoe autobroms.

– Euro NCAP:s tester visar på skillnaderna som uppstår när det beslutas att inte uppdatera säkerheten i en modell som fortsätter tillverkas. Särskilt oroande är att tillverkaren försämrat airbagen när modellen uppdaterades inom andra områden som inte har med säkerhet att göra, säger Rikard Fredriksson från Trafikverket.

Även Euro NCAP:s generalsekreterare beskriver resultatet som en besvikelse med tanke på Renaults historia.

– En gång i tiden var Renault synonymt med säkerhet. Laguna var den första bil som fick fem stjärnor 2001. Men besvikelsen över resultaten för Zoe och Dacia Spring visar att säkerhet har blivit något som offras i koncernens omställning till elbilar, säger han.

En underkänd Dacia Spring

Koncernsyskonet Dacia och elbilen Spring fick visserligen en stjärna i testet. Men resultatet av krocktesterna med Dacia Spring beskrivs som ”problematiska” med stor risk för livshotande skador vid en krock. Skyddet för medpassagerare är sämre än vad Euro NCAP sett på många år.

Betydligt bättre men ändå inte full pott får Fiat 500e och MG Marvel R som båda tilldelas fyra av fem stjärnor. I fallet med Marvel R faller en stjärna bort på grund av marginellt skydd av förarens bröstkorg och risken för att slå ihop huvudet med medpassagerare i framsätet vid en kollision trots att det sitter en mittkrockkudde där. Skyddet mot whiplashskador i baksätet anses inte heller vara tillräckligt.

Fiat 500e anses ha bra skydd i framsätet, men vissa delar av instrumentbrädan kan skada förarens knän.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!