Nyheter

Bråket om kanalflygningen tilltar

PUBLICERAD: 2015-07-13

Bråket om vem som egentligen var först med att korsa Engelska kanalen i ett elflygplan fortsätter. Airbus, vars E-Fan landade i fredags, medger visserligen att de inte var först – men hävdar att de egentligen var det eftersom det andra planet hade liftat ut över internationellt vatten med ett annat plan.

Piloten Hugues Duval hade inget annat val än att göra så eftersom franska myndigheter med hänvisning till flygsäkerhet inte ville ge hemmabygget något starttillstånd, skriver den brittiska tidningen The Independent.

Väl ute över internationellt vatten började planet flyga för egen maskin, in över Storbritannien och sedan tillbaka över kanalen. Planet lyckades alltså med råge flyga sträckan, men startade inte för egen maskin. Men det landade 15 timmar innan Airbus E-Fan.

Nu visar det sig att ytterligare en pilot var sugen på att bli först. Flyer.co.uk rapporterar att det slovenska företaget Pipistrel var redo att skicka sitt elflygplan Alpha Electro över Engelska kanalen redan den 7 juli, men att deras motorleverantör Siemens plötsligt införde ett förbud mot att flyga över vatten.

Flygtidningen citerar ett brev från Siemens där det tyska företaget gör allt för att stoppa flygningen.

En talesman för Pipistrel säger till tidningen att han tror att Airbus utövade påtryckningar mot Siemens för att de skulle stoppa flighten – och lägger till att Airbus har varit osportsliga.

Bråket visar att elflygplanstekniken befinner sig på ungefär samma nivå som sina fossila föregångare när Louis Blériot 1909 flög över Engelska kanalen. Sedan dröjde det inte särskilt länge innan andra rekord slaktades på löpande band. Och vem som var först eller inte är inte det viktigaste när man står vid incheckningsdisken. Det enda man vill är att känna sig trygg med att tekniken fungerar när man kliver på planet.

Patrick Ekstrand

Patrick Ekstrand

PUBLICERAD: 2015-07-13