Bromsad tillverkning i Teslas supereffektiva fabrik

Carl Undéhn

Carl Undéhn

19 apr 2022

När Tesla i höstas bjöd in gäster och medier till sin nästan färdiga fabrik utanför Berlin skickade det chockvågor genom den tyska bilindustrin. Effektiviteten och snabbheten var på en helt annan nivå än i fabrikerna hos Volkswagen, Mercedes och BMW.

Uppgiften att Tesla ska bygga en Model Y på endast tio timmar fick Volkswagens chef Herbert Diess att varna för att 30 000 arbetstillfällen var i fara om Volkswagen inte blev mer effektiva.

Vissa branschanalytiker i Tyskland gick till och med ut och sa att loppet var kört för landets biltillverkare.

I mars startades produktionen i Giga Berlin officiellt. Men ännu ser det ut att vara en bit kvar innan det effektiva maskineriet är i full gång och målet med en årsproduktion på 500 000 bilar kan uppnås.

Enligt uppgifter från branschtidningen Automobilwoche tillverkas idag endast 350 Model Y i veckan. Mot slutet av april ska det ökas till 1 000 bilar i veckan. Men först nästa år kan tillverkningen komma i gång på allvar.

Enligt tidningen är det en kombination av flera saker som håller tillbaka produktionen, bland annat personalbrist. Tidigare har det sagts att 12 000 personer ska arbeta vid Giga Berlin och i dagsläget har Tesla anställt 3 500.

Någon gång i höst ska Giga Berlin pausas i tre veckor och förberedas för tillverkning av Teslas nya battericeller 4680. De betydligt större cellerna kan lagra fem gånger så mycket energi, ska vara billigare att tillverka och ge omkring 16 procent längre räckvidd.

Just nu byggs en fabrik för tillverkning av 4680-celler intill Giga Berlin. Innan den är i bruk används batteripaket tillverkade vid Teslas fabrik i Shanghai. De närmsta månaderna är Giga Berlin alltså beroende av leveranser därifrån, som är begränsade.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!