Byton kaxar upp sig

Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

3 jul 2020

Byton, den kinesiske uppstickaren version med två tyskar vid rodret, visade upp en mer produktionsfärdig version av M-byte, den suv som de presenterade som koncept på förra årets CES. Även den nya sedanen K-byte var med på scenen. 

Och det var inte mycket som skilde sig från konceptet. Och ja, den gigantiska skärmen är kvar. Den går över hela instrumentpanelen, som styrs av artificiell intelligens och som kan visa dig vägen, beställa varor och se till att de är hemlevererade lagom tills att du kommer hem. 

Priset på bilen är intressant. Den bakhjulsdrivna basmodellen med 71 kWh, som ska ge 40 mils räckvidd och som kan laddas till 80 procent på 30 minuter, med en 200 kW motor ska kosta 45 000 dollar. De kommer även att lansera en fyrhjulsdriven modell med 95 kWh som då får en räckvidd på  52 mil. Priset på den är inte klart, men kring 60 000 dollar låter rimligt, säger Carsten Breitfeld, vd och grundare till oss journalister efter presskonferensen. 

Byton har redan byggt en fabrik i Kina, och ska börja producera bilar redan i år. 

Carsten Breitfeld

– Det är inte viktigt att varad en första, det viktiga är att vara bland de bästa. Vi kommer ut helt rätt i tid nu. Timingen är perfekt, säger han till Elbilen och fortsätter: 

– Tesla är en konkurrent. Men de har inte fått alla tillstånd för att sälja bilar i Kina, vilket Byton har rott i land. Och det är ingen lätt match, enligt Breitfeld. 

– Kina är den största marknaden. De är inte märkeskänsliga där, utan gillar nya, coola koncept. 

Byton planerar att bygga 300 000 bilar i fabriken som nu är under konstruktion. Hälften av bilarna ska gå till Kina, cirka 30 procent till USA och 20 procent till Europa. Det innebär
60 000 bilar till den eruropeiska marknaden. 

Vad han, som tidigare arbetat i den tyska bilindustrin, anser om tyskarna elbilssatsning summeras med: 

– De har planer, vi får se hur de levererar i år, säger han till en klunga journalister och fortsätter:

– Men, hörni, det här är en smartdevice på hjul, det kan inte de traditionella biltillverkarna få till. 

Han berättar att Byton ser bilen som en plattform för att sälja digitala tjänster och även delad mobilitet, som han är övertygad om är framtiden. 

– Vad gör Apple och Samsung? De erbjuder en plattform som de sedan säljer digitalt innehåll genom. Vi kommer att tjäna mer pengar på digitalt innehåll med tiden och även delad mobilitet. 

Bytons bilar kommer att levereras med självkörande nivå 3, vilket innebär att man kan se film och surfa, men att man ändå måste vara beredd att ta över ratten.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!