CATL presenterar ny battericell med rekordhög energidensitet
Carl Undéhn
20 apr 2023
Kinesiska CATL är världens största tillverkare av batterier till elbilar. Förra året presenterades Qilin, en ny generation batterier med en hög energidensitet på 255 Wh/kg som ska användas av bland annat Zeekr.
Men med så kallad solid state-teknik med fast istället för flytande elektrolyt går det att höja energidensiteten ordentligt. Under bilsalongen i Shanghai har CATL nu presenterat imponerande data kring sin första battericell med solid state-teknik.
Energidensiteten anges till hela 500 Wh/kg. Förutom det säger CATL att cellen har ”utmärkta laddnings- och urladdningsprestanda” samt hög säkerhet.
Hur snabbt det går att ladda cellen nämns och en hel del tekniska detaljer avslöjas inte. Om det verkligen handlar om solid state i samma mening som andra utvecklare arbetar med att ta fram eller en annan teknik är bland annat oklart.
Däremot får vi veta att cellen använder ett nytt anodmaterial och en elektrolyt med en struktur i mikrometerskala som gör att joner kan ledas bättre.
Cellen är i första hand tänkt att användas i eldrivna flygplan. CATL uppger att de samarbetar med tillverkare, men nämner inte vilka det handlar om eller i vilket land. Men även celler för bilindustrin är planerade att börja tillverkas redan i år.
Utöver det meddelade CATL också att de inlett ett samarbete med den kinesiska elbilstillverkaren Chery som blir först ut att använda CATL:s senaste generation av natriumjonbatteri.
I det använts natrium, alltså salt, i stället för litium vilket gör det möjligt att kraftigt sänka priset på batteriet. Energidensiteten är däremot lägre och anges till 160 Wh/kg.