Cupra visar ny och nedtonad version av UrbanRebel
Carl Undéhn
8 jun 2022
Under förra årets bilmässa IAA i München fick Cupra stor uppmärksamhet med konceptet UrbanRebel. Den spanska tillverkarens tolkning av Volkswagenkoncernens kommande mindre och billigare elbil kom i form av en sportbil med enorm bakspoiler, avancerad lack i flera färger och 340 hästkrafter. Plus en boost för att tillfälligt höja effekten till 435 hästar.
Att konceptet nog skulle tonas ned en del inför serieproduktionen var för de flesta klart.
Under eventet ”Unstoppable Impulse Event” har Cupra nu presenterade sina planer för de närmsta åren och visade en ny version av Urban Rebel som ska vara närmre bilen som sätts i produktion 2025.
Sportigheten är bevarad, men inte riktigt lika extrem som innan. Flera detaljer som strålkastare, front och motorhuv är i princip oförändrade. Även många utbuktningar och veck i karossen är kvar, men spoilern bak har som väntat fått stryka på foten.
Studien som visas nu mäter 4,03 meter på längden, alltså 30 centimeter kortare än Cupra Born, och blir framhjulsdriven. Effekten har också den tonats ned men bjuder fortfarande på 226 hästkrafter. Det borde ändå räcka för en ganska sportig upplevelse då Cupra säger att bilen ska byggas med lättviktsdesign. Bland annat vill Cupra använda sig av 3D-printade delar vid tillverkningen av UrbanRebel som enligt Cupra ska bidra till bättre prestanda.
Hur mycket den väger in på uppges inte, men 0 – 100 km/h ska gå på 6,9 sekunder och räckvidden anges vara upp till 44 mil.
Någon information om hur vilka batteristorlekar som kommer erbjudas och hur snabbt den kan ladda meddelades inte.
Ett år innan lanseringen av UrbanRebel ska den tidigare visade elsuven Tavascan komma ut. Mer än att den kommer 2024 och en bild tillsammans med den UrbanRebel och laddhybriden Terramar fick vi inte veta under eventet.
För Cupra är då också UrbanRebel nog en viktigare modell. Den, samt syskonmodellerna Volkswagen ID. Life och Skodas mindre elbil, ska alla få ett pris på omkring 250 000 kronor. De tre bilarna ska byggas hos Seat/Cupra i Spanien och baseras på en mindre version av Volkswagenkoncernens MEB-plattform.
Bilarna spelar därför en viktig roll för Seat som planerar att bli drivande för en grön omställning för hela Spaniens industri.
– Cupra UrbanRebel kommer att bli det största projektet för vårt företag under de kommande åren, eftersom den är nyckeln till vår transformation som ett helt elektriskt varumärke, säger Werner Tietz som är utvecklingschef hos Cupra.
Från 2030 vill Cupra enbart bygga elbilar. För det ska fabrikerna utanför Barcelona och i Pamplona ställas om till att tillverka elbilar. Utöver det vill Volkswagenkoncernen också bygga en batterifabrik utanför Valencia.
Seat och Volkswagen säger sig vara villiga att investera 100 miljarder kronor i satstningen. Avgörande är att ansökan om statligt stöd för omställning av industri från den spanska fonden Perte godkänns.