Då börjar Honda tillverka solid state-batterier
Carl Undéhn
22 nov 2024
Solid state-batteries med fast i stället för flytande elektrolyt är något som bilbranschen både har lovat och hoppats på i flera år. De både laddar snabbare och har en betydligt högre energidensitet än dagens batterier, vilket i praktiken innebär längre räckvidd.
Honda har nu satt upp en testanläggning i Japan som är planerad att börja tillverka solid state-batterier i liten skala tidigt nästa år. Produktionen ska sedan skalas upp, men en mer exakt tidsangivelse än andra halvan av decenniet ges ännu inte. Enligt Keiji Otsu, chef för utveckling hos Honda, kommer deras solid state-batterier ge elbilar med dubbelt så lång räckvidd jämfört med idag.
– Nu närmar sig driftstarten av vår testproduktion för våra solid-state-batterier och vi kan säga att vi har nått en viktig milstolpe för Honda och landet Japan, säger Keiji Otsu.
Att tillverkning av batterier är svårt har bland annat krisen hos svenska Northvolt visat. Att lyckas med massatillverkning av solid state-batterier och få det att gå runt ekonomiskt är en utmaning som flera biltillverkare och utvecklare kämpar med.
Och kanske blir Honda en av de första att knäcka nöten. Tidigare i år lanserade Japan en statlig satstning på utveckling och tillverkning av batterier. Genom det har Honda fått stöd med ungefär hälften av kostnaden på de drygt 3 miljarder kronor som den nya testanläggning uppges ha kostat. Den är upplagd på samma sätt som är tänkt att användas vid storskalig tillverkning och utrustad med kontrollmekanismer vid varje steg av processen.
Tack vare den högre energidensiteten hos solid state-batterier räknar Honda med att kunna minska batteriernas storlek med hälften och vikten med 35 procent. Även kostnaderna väntas kunna minskas med en fjärdedel jämfört med vad dagens batterier kostar.