Då får vi se Fiskers sportbil Ronin

Carl Undéhn

Carl Undéhn

5 jul 2023

Med elsuven Ocean har Fisker tidigare i år visat att de är ett företag som kan gå från koncept och idéer till en bil som faktiskt byggs och levereras till kund. Nästa steg är att få ut den mindre modellen Pear. Enligt chefen Henrik Fisker ska den visa på kluriga lösningar som både omdefinierar hur en bil kan vara och spara pengar vid tillverkningen för att kunna sälja den med en prislapp från omkring 300 000 kronor.

Men det finns också en lyxigare GT-modell planerad som i alla fall för tillfället går under namnet Ronin. Detaljerna kring den är ännu oklara, men den 3:e augusti ser det som att vi får veta mer. I sociala medier skriver Fisker att vi då ska få se Ronin och redan nu bjuds det på en bild av bilen ovanifrån. De visar något som ser ut som en klassisk sportbil med rundade former. På insidan ska det finnas plats för fem personer och Henrik Fisker lovar att den blir ”supersnabb”. Tidigare har han också lovat att Ronin ska få ”världens längsta räckvidd för en serietillverkad elbil”. Nu konkretiseras den saken i posten där det står att Ronin får en beräknad räckvidd på 600 miles, alltså 96,6 mil. Om det stämmer håller Fisker vad han lovar. Den serietillverkade elbilen med längst räckvidd idag är Lucid Air som kan ta sig 88 mil på en laddning.

Pris och lansering har ännu inte bekräftats, men tidigare har det nämnts en prislapp från 200 000 dollar och att Ronin ska sättas i produktion 2024. Fisker har ingen egen fabrik och tillverkar därför elsuven Ocean hos kontraktstillverkaren Magna i Österrike. Pear planeras byggas av Foxconn i USA och var Ronin ska byggas är ännu oklart.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!