Då kommer Alpines första elbil

admin

admin

10 maj 2023

Renault vill både bredda sitt prestandamärke Alpine och göra det eldrivet. Tre modeller inom olika segment är planerade och nu har vi fått se konceptet A290_Beta som beskrivs vara nära märkets första eldrivna modell som ska lanseras 2024. 

Till skillnad från Alpines enda modell A110 idag är det ingen klassisk sportbil utan mer en uppgraderad småbil. Eller rättare sagt en ”urban sportbil”, vilket är Alpines beskrivning av konceptet. 

Alpines första elbil baserad på kommande Renault 5.

 I detta fall baserad på kommande den kommande eldrivna nytolkningen av Renault 5. Konceptet A290_Beta vänder på idén bakom showbilen R5 Turbo E, där kommande Renault 5 fick en enorm bakspoiler och dubbla elmotorer på bakaxeln. Alpine A290_Beta har dubbla motorer på framaxeln. Det är dock ingenting som följer med till produktionsbilen, som endast får en motor fram.

De båda elmotorerna ska ge A290_Beta en total effekt på omkring 220 kW, eller 300 hästkrafter. För att ta tillvara på kraften vid körning på bana finns bland annat tre körlägen: wet, dry och full. Hur stark singelmotorn på produktionsbilen blir vill Alpine ännu inte kommunicera.

Med full-läget inställt går det även att aktivera en ”overtake”-knapp på ratten som gör att bilen maximerar sin effekt under tio sekunder. 

I karossen är släktskapet till kommande Renault 5 tydlig. I Alpines tolkning har den 4,05 meter långa bilen fått stora luftintag som både ska förbättra luftströmmarna och ge bilen från Alpine ett sportigare utseende. Med kort hjulbas, som inte nämns i meter, samt en bredd på 1,85 meter lovar Alpine en både sportig och stabil bil i höga farter. 

Förarplats i mitten för den rätta körkänslan

Konceptet Alpine A290_Beta sticker även ut på insidan genom att vara tresitsig. Föraren är placerad i mitten fram, enligt Renault för att ”vara ett med bilen” som i en Formel 1-bil.  

Bakom den centralt placerade cockpiten hittas ytterligare två säten för passagerare. Produktionsbilen blir dock fyrsitsig.

För att verkligen kunna gå upp i körupplevelsen utan störande element har Alpine även slopat alla skärmar. För att till 100 procent kunna fokusera på körningen, enligt Renault. 

Information om batteristorlek eller räckvidd finns däremot inte. Då bilen alltså baseras på kommande Renault 5 borde vi kunna räkna med samma batteristorlek, men inte heller för den modellen har Renault avslöjat detaljerna. 

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!