Annons:

De vinner och de förlorar på USA:s nya biltullar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

27 mar 2025

Den amerikanske presidenten Donald Trump har en förkärlek till tullar, som är en central del i hans handelspolitik. Med målet att skydda den inhemska produktionen har Donald Trump nu infört tullar på 25 procent för alla bilar som importeras till landet. Även motorer, växellådor och elektriska komponenter som byggs utanför USA beläggs med tullarna.

Något som väntas slå slå hårt mot bland annat Volvo och direkt efter beskedet sjönk tillverkarens aktie med 7 procent. Volvo, samt andra europeiska och asiatiska tillverkare, står nu inför valet att öka priserna på bilar som säljs i USA eller vid möjlighet flytta tillverkningen dit. I Volvos fall finns en fabrik på plats i South Carolina, där elsuven EX90 byggs idag. Även amerikanska tillverkare som General Motors, Ford och Stellans (med märken som Jeep och Chrysler) bygger vissa modeller i Mexiko och Kanada, som också de drabbas av de nya tullarna.

Hårdast drabbas Hyundai, som enligt siffror importerade över en miljon bilar till USA förra året. Bland de tillverkare som ser ut att påverkas minst av tullarna hittas Rivian och Tesla, då alla bilar som de säljer på den amerikanska marknaden kommer från fabriker inom landet. Något som väckt frågor då Teslas chef Elon Musk är en nära medarbetare till president Donald Trump. Nyligen gjorde Donald Trump ett stort nummer av att han köpte en Tesla Model Y, som levererades personligen av Elon Musk. Att deras relation ska ha påverkat beslutet avvisas däremot av Donald Trump.

– Han har aldrig bett mig om en tjänst i affärer överhuvudtaget, sa Trump när han undertecknade proklamationen som införde biltullarna.

Annons: