Detaljer kring strafftullar – tillverkarna som kommer “billigt” undan

Carl Undéhn

Carl Undéhn

12 jun 2024

Tidigare idag stod det klart att EU-kommissionen lägger frama ett försag om att inför strafftullar på elbilar tillverkade i Kina. Något som enligt beräkningar kan innebära innebära intäkter från tull på upp till två miljarder euro om året. Pengar som då måste betalas av tillverkarna som importerar sina bilar från Kina till EU.

Men beloppet kommer att variera mellan de olika tillverkarna. De första uppgifterna om att EU planerar höja importtullen från dagens 10 till 35 procent på elbilar tillverkade i Kina var bara delvis korrekt. Baserat på undersökningen som EU-kommissionen inledde förra hösten där tillverkare fick fylla i ett frågeformulär ska den höjda importtullen sättas efter hur mycket statlig stöd en tillverkare får i Kina.

BYD kommer till exempel undan förhållandevis billigt då deras bilar beläggs med en extra tull på 17 procent. För Geely, som äger bland annat Volvo, Polestar och Zeekr, hamnar strafftullen på 20 procent. Den tillverkare som enligt EU-kommissionen dragit mest nytta av statliga subventioner är statliga SAIC, som äger märken som MG och nya IM, som ska komma till Sverige nästa år. Bilar från SAIC beläggs med en extra tull på 38,1 procent. Det är också nivån på extra tull som läggs på alla tillverkare som inte deltagit i EU-kommissionens undersökning.

När det kommer till Tesla har det ännu inte bestämts vilken nivå strafftullen hamnar på för bilar som importeras från fabriken i Shanghai, till exempel Model 3. Tesla har begärt om en “en individuellt beräknad tullsats i det slutgiltiga skedet” som ännu inte har meddelats.

Om tullarna på upp till 38,1 procent verkligen införs beror på om Kina och EU kan komma överens i diskussioner som nu ska föras. Kan parterna inte enas införs de nya tullsatserna från den 4 juli i år. Hur de nya tullarna skulle påverka importen och priserna hos slutkunder är ännu oklart. Det gäller även hur och om Kina kommer att reagera. Tidigare i år höjde USA importtullen för elbilar tillverkade i Kina till 100 procent.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!