Stockholms eldrivna flygande färja trafikerar igen

Carl Undéhn

Carl Undéhn

9 apr 2025

Sedan förra hösten kunde stockholmare och de på besök i huvudstaden åka den världsunika eldrivna bärplansbåten Candela P-12 från Klara Mälarstrand till Ekerö. Som en så kallad bärplansbåt lyfter Candela P-12 ur vattnet vid hastigheter på över 18 knop. Genom det minskar motståndet från vattnet och enligt Candela förbrukar P-12 därför 80 procent mindre energi än en traditionell höghastighetsbåt.

Att båten sattes in som en del av Storstockholms Lokaltrafik var en del av ett världsunikt pilotprojekt. Något som visat sig vara en succé. För efter vinteruppehållet är det från och med 15 april återigen dags för båten döpt till Nova att sväva fram över vattnet i Stockholm. Och sedan Nova kör färjelinje 89 har passagerarna ökat med 30 procent, visar siffror från Storstockholms Lokaltrafik.

– Nova lockar även pendlare till de andra fartygen. Det är extra spännande, eftersom ett av våra mål är att visa att med snabb, bekväm vattenburen trafik kan vi få bilpendlare att byta till kollektivtrafik på vatten, säger Gustav Hasselskog som är vd och grundare av Candela.

Båten har plats för 25 passagerare och dess båda elmotorer har en effekt på 350 kW som ger den en toppfart på 27 knop. Körs den i lite långsammare marschfart på 25 knop har den en räckvidd på upp till 40 sjömil, alltså knappt 7,5 mil. Enligt tidigare uppgifter har Candela P-12 ett batteripaket med en kapacitet på 252 kWh. Det ska också kunna snabbladdas med en effekt på upp till 170 kW.

Sedan starten förra hösten har det genomförts 120 avgångar med Nova och totalt har båten transporterat 2.326 passagerare.
– Vi är otroligt glada att Region Stockholm har gett oss möjlighet att demonstrera teknologin i stadens kollektivtrafik. Vi ser att vattenvägar i de flesta städer har enorm potential för snabb, kostnadseffektiv och utsläppsfri transport som kan avlasta vägtrafiken och öka tillgängligheten. Det här är bara början på en revolution på våra vatten, säger Gustav Hasselskog.

Annons: