Elbilen avslöjar: LKAB har upptäckt en ny metall som ska ge tiodubblad räckvidd

Carl Undéhn

Carl Undéhn

1 apr 2023

Tidigare i år slog LKAB på stora trumman. Under gruvan i Kiruna finns vad som uppgavs vara Europas största fyndigheter av sällsynta jordartsmetaller. Med det har Sverige potential att bli en ny stormakt som leverantör av råvaror som behövs för att göra Europa till en klimatneutral superunion till 2055.  Något som förenklar EU-kommissionens klimatplan ”Fit for 55”.

Vad som då inte avslöjades var upptäckten av en ny metall med hittills okända egenskaper.

– Vi har aldrig sett något liknande. Tester har visat att det räcker med att tillföra 1-2 procent av den här metallen till katoden i ett elbilsbatteri för att kraftigt öka energitätheten och därmed räckvidden på elbilar, säger en person hos LKAB till Elbilen som ber om att vara anonym.

Den nya metallen har hittats vid Per Geijer-fyndigheten i Kiruna.

LKAB har redan byggt en prototyp av ett batteri som nu testas i en Nissan Leaf av årsmodell 2011. Testerna sker nere i gruvan för att få data från körning vid en jämn temperatur och utan luftmotstånd.

Och resultaten är imponerande. Genom att byta ut cellerna i det tidigare 24 kWh stora batteriet har företagets medarbetare lyckats köra över 200 mil nere i gruvan. Elbilen har som enda tidning i världen exklusivt kunna testa prototypen och kan bekräfta att räckvidden stämmer.

– Vi körde i 24 timmar nere i gruvan, det är ett tufft jobb men någon måste göra det, sa Fredrik Sandberg, chefredaktör på Elbilen när han kom upp ur gruvan.

Exakta beräkningar enligt WLTP och med hur mycket batteriets kapacitet ökades är ännu för tidigt för att säga. Men LKAB talar om ”minst en tiodubbling” av kapaciteten. 

Tester har visat att det är möjligt att öka batteriets kapacitet till från 24 till 240 kWh utan någon som alls förändring av vikten eller storleken hos batteripaketet.

Nissan Leaf får bokstavligen talat nytt liv tack vare upptäckten.

Men upptäckten har också lett till interna problem hos gruvbolaget. Orsaken är inte metallens egenskaper utan ett internt bråk om namnet. Enligt flera källor har det uppstått en konflikt om vad de ska döpa upptäckten till.

Vår källa vill följa Carl von Linnés tradition med latinska namn och leder nu den interna gruppen som har lämnat in en namnansökan till Internationella Organet för Benämning av Metaller i Zürich för att kalla den ”Kirunaensis”.

Det har mött hårt motstånd hos bolagets ledning som redan registrerat en sida på Facebook för att marknadsföra den med namnet ”SuperMetalSweden”.

– Det här handlar om Sveriges roll i klimatomställningen. Vi kan och vill bli en supermakt! Då kan vi inte marknadsföra det här med ett namn från en stad som ingen vet var den ligger och dessutom håller på att flyttas. ”Sweden” känner alla till, alla gillar ju ABBA, svarar en högt uppsatt mellanchef hos LKAB på mail.

Elbilen har kontaktat regeringen för att reda ut när det kommer ett offentligöra upptäckten. Ebba Busch presschef svarar att pressmeddelandet kring det tyvärr försvann bland vinterjackorna de fick låna från ishotellet under presentationen av de sällsynta jordartsmetallerna.

Elbilen lyckades filma vårt test av Nissan Leaf med det nya superbatteriet i gruvan, klicka här för att komma till videon.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: