Eldriven Ford Puma ska locka småbilskunder
Carl Undéhn
15 aug 2023
Nya Ford Explorer har precis blivit försenad med minst ett halvår. En inte helt perfekt start för satsningen med tre nya elbilar för den europeiska marknaden. Explorer ska följas av en crossovermodell. Den tredje modellen blir en eldriven version av dagens Ford Puma, som till skillnad från de båda andra inte kommer använda teknik från Volkswagens elbilsplattform MEB. I stället delar den teknik och har utvecklats tillsammans med redan visade transportbilen E-Transit Courier. Men vare sig för E-Transit Courier eller kommande Puma har Ford ännu avslöjat alla tekniska detaljer. E-Transit Courier har en elmotor fram med en effekt på 100 kW (136 hästkrafter) och ett vridmoment på 290 Nm, vilket vi alltså kan då se även hos Puma. Batteristorlek och räckvidd för E-Transit Courier ska däremot meddelas först senare.
Tyska Autobild kommer nu med uppgiften att Ford siktar på en räckvidd på 35 mil för eldrivna Puma. Med det blir Puma ingen räckviddskung, men så ritar sig modellen också främst till kunder på jakt efter en elbil främst för stadstrafik. Efter nästan 50 år på marknaden lade Ford i somras ned tillverkningen av småbilen Fiesta. Efter att tidigare sagt att det inte blir någon uppföljare har Fords europachef Martin Sander öppnat för möjligheten att bygga en eldriven Fiesta med samma teknik som kommande Volkswagen ID.2all och Cupra Raval. Men i första hand är det en eldriven version av kompaktsuven Puma som ska vara Fords alternativ för kunder som vill ha en mindre elbil.