Eldriven ”kei car” för Europa? Honda visar konceptet N-One e

Carl Undéhn

Carl Undéhn

17 jul 2025

Med Honda e lanserade den japanska biltillverkaren en charmig, men inte så praktisk modell, som sin första elbil. Den följdes upp av den större modellen e:Ny1 (läs vår provkörning här), och nästa år vill Honda lansera en ny generation elbilar som går under namnet Serie 0. För det har det visats koncept på både en sedan och en suv.

Men det där med en en mindre elbil ser ut att vara något Honda fortsätter hålla fast vid. Under bilfestivalen Goodwood Festival of Speed i England häromveckan visade en kamouflerad prototyp av en mindre elbil upp som kallades Super EV Concept. Nu får vi veta att namnet är N-One e och Honda släpper en bild som visar en del av modellen framifrån.

Utan att ha fått några mått presenterade ser det ut att vara en smal skapelse med en kaross som har räta linjer. Något som ger gott om plats på insidan även med ett litet format. Formen för också tankarna till så kallade ”kel cars”, ett typiskt japanskt fenomen med små och svagt motoriserade bilar som betalar mindre skatt och försäkring. I Japan står kei cars för en tredjedel av nybilsförsäljningen. Det skulle i sånt fall kunna innebära att N-One e har en längd på 3,4 meter, vilket är den maximala tillåtna längden för en kel car. 2011 lanserade Honda också N-One, en kei car med bensinmotor.

Ytterligare något som kan ha en koppling till Japan är den intressanta detaljen med två laddluckor i fronten. Eventuellt planerar Honda att lansera N-One e med möjligheten att kunna ladda genom både den i Japan vanliga Chademo-kontakten och den här i Europa vanliga CCS-standarden.

På den japanska marknaden finns det redan eldrivna kei cars i form av de tekniskt besläktade modellerna Nissan Sakura och Mitsubishi eK X EV. Med tanke på att Honda visade upp konceptet i England und Goodwood Festival of Speed ser det ut som att tillverkaren tänker sig en lansering av N-One e även utanför hemmamarknaden Japan.