Elbilen logo Meny

Eldriven räddningsbil tar tjänst i norska brandkåren – blir evakueringsbil i tunnlar

Den här veckan levereras den första elektriska räddningsbilen till brandförsvaret i Norge. Bilen – en specialanpassad Maxus EV80 – ska tjänstgöra som evakueringsbil vid olyckor i tunnlar hos Gauldal brand-och räddningstjänsten i Trøndelag.

– Erfarenheten visar att förbränningsmotorer kan ha operativa utmaningar när det gäller tät brandrök. Förutom brist på syre får stora mängder sotpartiklar i luften luftfiltret att täppa på en vanlig bil. Elbilar har ingen förbränningsmotor och är därför perfekta för detta ändamål, säger Geir Engely från företaget Ferno Mobility till Norsk elbilsförenings nyhetssajt elbil.no.

Geir Engely har tidigare arbetat inom ambulanskåren och som utryckningsinstruktör och olycksgranskare vid norska Vägverket och vid Polisen. Ferno Mobility är specialiserat på ombyggnad och anpassning av utryckningsfordon och har också spicialanpassat denna bil.

I Norska vägnätet finns ett stort antal långa tunnlar, många i landets mintre centrala delar där landskapetkorsas av fjordar och berg. En olycka i en sådan tunnel är en mardröm både för bilister och räddningstjänst.

Den Maxus EV 80 som ska tas i drift den här månaden blir den första, men enligt Gier Engely troligen inte den sista elektriska räddningsbilen för evekuering ut tunnlar i Norge.

Bilen har en räckvidd på 200 kilometer och är utrustad med luft och räddningsmasker till tolv personer, samt rökdykarutrustning. Det har också värmekamera både fram och bak, vilket gör det möjligt att köra även i tät rök.

Lotta Hedin

Lotta Hedin

PUBLICERAD: 2020-10-05