Endast för bana! Ny maxad version av Ioniq 5

Carl Undéhn

Carl Undéhn

2 apr 2024

Med Ioniq 5 N har Hyundai lanserat en på många sätt extrem version av sin crossovermodell. Med tävlingsbilen IONIQ 5 N eN1 Cup Car visar den koreanska tillverkaren att de kan ta det hela ytterligare några steg längre.

Bilen har tagits fram inför det kommande eventet ”Hyundai N Festival” med fokus på motorsport. Grunden är som innan Ioniq 5 som den här gången har fått en rad attribut från motorsportvärlden som slickdäck på 18 tumsfälgar och en ny kaross som ska förbättra aerodynamiken, samt breddade skärmar och en rejäl spoiler bak.  

Även en del tillägg för mer säkerhet har klämts in som en skyddsbur, andra stolar och ett släcksystem med särskild fokus på elektronikbränder. Ändå har vikten sänkts med 300 kilo jämfört med Ioniq 5 N. I övrigt är drivlinan samma, vilket betyder fyrhjulsdrift och 650 hästkrafter. Batteriet är också här på 84 kWh och ska kunna laddas med 350 kW.

Även flera av specialfunktionerna från Ioniq 5 N har behållits, som ”N e-shift” samt ”N Active Sound +” ska höja körupplevelsen genom att simulera känslan av byte av växlar – inklusive ryck – och syntetiska motorljud. En skillnad mot Ioniq 5 N är att nya Ioniq 5 N eN1 är en tävlingsbil som inte får köras på allmän väg.

Vi har nyligen varit i Barcelona och pressat Ioniq 5 N på bana där. Hur det gick kan ni läsa om i nästa nummer av Elbilen som kommer ut i butik den 16:e april, samt här på webben.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: