ET5 Touring och EL6 – NIO utökar med kombi och uppdaterad elsuv

Carl Undéhn

Carl Undéhn

15 jun 2023

NIO fortsätter att utöka sitt modellprogram. Sedan märket kom till Sverige förra hösten har de båda sedanerna ET7 och ET5 samt elsuven EL7 börjats säljas här. Nu tillkommer ytterligare två modeller som går att beställa nu med beräknad levereras under fjärde kvartalet. Två modeller som också kan blir märkets viktigaste på den svenska marknaden. Och båda med en tydlig svensk koppling som ni kan läsa mer om här.

Med ET5 Touring kommer NIO med sitt bidrag för att fylla i den ännu stora luckan med eldrivna kombimodeller. Trots trenden med suvar säljs det årligen fortfarande en miljon kombis i Europa – av 1,6 miljoner globalt. Vad BMW tycker om namnet är oklart, men enligt tyska medieuppgifter ska de ha lämnat en kommentar att namnet ”Touring” inte går att märkesskydda. Som namnet också antyder bygger kombimodellen på sedanen ET5, och det i princip rakt av. Yttermåtten är samma, vilket betyder en längd på 4,79 meter som gör ET5 Touring jämförbar med Volkswagen Passat Kombi. Men för att göra en kombi har taklinje naturligtvis förlängts. Taket sluttar ganska kraftigt bakåt, men enligt NIO ska kombiversionen bjuda på 17 millimeter mer huvudutrymme i baksätet jämfört med sedanen. Hjulbasen är 2,88 meter, också det samma som hos ET5.

Även under den nya karossen är drivlinan hämtad från sedanen. Elmotorn på framaxeln har en effekt 150 kW, på bakaxeln hittas en starkare motor på 210 kW vilket ger fyrhjulsdrivna ET5 Touring en total effekt på 360 kW, eller 490 hästkrafter. Med ett vridmoment på 700 Nm gör ET5 Touring 0-100 km/h på fyra sekunder. Det går att välja mellan ett batteripaket på 75 kWh för 43,5 mils räckvidd, eller 100 kWh för 56 mils räckvidd.

Störst skillnad mot sedanen ET5 hittas som väntat i bagaget. Det har vuxit från 386 liter hos ET5 till 450 liter, samt plats för ytterligare 42 liter under lastgolvet. Baksätet kan fällas enligt 40/20/40 för att rymma upp till 1 300 liter.

Ännu mer plats finns det i bagaget hos EL6. Det handlar då om en lite mindre elsuv än EL7 och en uppdaterad version av NIO:s bäst säljande modell i Kina, ES6. Särskilt liten är suven däremot inte. Med en längd på 4,85 centimeter är den knappt 6 centimeter kortare än EL7. Hjulbasen har minskat med ungefär lika mycket, men mäter fortfarande 2,9 meter vilket låter som gott om plats på insidan.

Drivlinan är samma som hos ET5/ET5 Touring, alltså fyrhjulsdrift från två elmotorer som tillsammans ger 490 hästkrafter. Sprinten från 0-100 km/h är något långsammare och klaras av på 4,5 sekunder. Bagaget ja, hos NIO EL6 går det in 668 liter eller 1 430 liter med baksätet fällt. Dessutom går det att dra ett släp på 1,2 ton.

ET5 Touring och EL6 kommer som NIOs övriga modeller den virtuella assistenten NOMI på instrumentbrädan och assistanssystem som tar hjälp av 33 sensorer, inklusive Lidar. Båda modeller går att få med massagefunktion och ventilation i stolarna fram. Hos EL6 kan de även lutas till nästan helt liggande läge.

Batteristorlekarna för EL6 är också 75 kWh för 40,6 mils räckvidd eller 100 kWh för 52,9 mils räckvidd. Hos båda modeller kan batteriet på 75 kWh kan snabbladdas med 140 kW, det större på 100 kWh klarar som mest 125 kW. Men som hos NIO:s övriga modeller går det också att byta batteri vid en NIO Power Swap Station på omkring fem minuter osm alternativ till att snabbladda. Därför går både ET5 Touring och EL6 går att köpa med eller utan batteri, som då hyrs till en månadskostnad. Det mindre batteriet på 75 kWh kostar 1 799 kronor i månaden, det större på 100 kWh kostar 2 999 kronor.

Med batteri kostar ET5 Touring från 706 000 kronor, utan och med batterihyra från 576 000 kronor. För EL6 börjar priset med batteri från 769 000 kronor, eller utan från 639 000 kronor.

Det går även att prenumerara på bilarna genom NIO Subscription. ET5 Touring kostar då från 12 459 kronor i månaden och EL6 från 13 099 kronor i månaden.

ModellPris med batteriPris utan batteriMånadshyra batteri
NIO ET5 Touring 75 kWh706 000 kr576 000 kr1 799 kr
NIO ET5 Touring 100 kWh816 000 kr576 000 kr2 999 kr
NIO EL6 75 kWh769 000 kr639 000 kr1 799 kr
NIO EL6 100 kWh879 000 kr639 000 kr2 999 kr

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!