Euro NCAP: Maxus överraskar, Renault 5 under förväntan

Carl Undéhn

Carl Undéhn

12 dec 2024

Stora, tunga bilar brukar inte komma med något vidare skydd för fotgängare och cyklister. Därför överraska resultatet från organisationen Euro NCAP:s krocktest av den eldrivna pickupen Maxus eTerron9, som hade europeisk premiär under transportbilsmässan IAA Hannover i höstas.

Den 5,5 meter långa och närmre tre ton tunga pickupen får höga 84 procent i betyg för skydd av fotgängare och cyklister. Ett bättre betyg än till exempel för lilla Volvo EX30 som nyligen också testades och då fick 79 procent i betyg för skydd av fotgängare. Totalt plockar Maxus eTerron9 hem fem av fem stjärnor i testet och får betygen 91 procent och 85 procent för skydd av vuxna respektive barn på insidan.

I testrundan hittas också Renault 5, som har testats tillsammans med syskonmodellen Alpine A290 som den delar teknik med. De får nöja sig med fyra av fem stjärnor totalt, vilket måste ses som en besvikelse. Betyget dras bland annat ned av vad Euro NCAP ser som bristande funktioner i övervakningen av föraren. Det håller koll på om du blir trött bakom ratten, men inte hur noga du håller koll på vägen. Det kommer också införas som ett testkrav från 2026. Dessutom saknar Renault 5/Alpine A290 varning för cyklister som kommer bakifrån när du öppnar dörren.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!