EX30 är Volvos minsta och snabbaste elsuv – så mycket kostar den

Carl Undéhn

Carl Undéhn

7 jun 2023

När Volvo idag presenterade sin senaste elbil EX30 var det fokus på de små sakerna. Som Volvos minsta suv hittills och delvis byggd med återvunnet stål, aluminium och plast ska den enligt Volvos chef Jim Rowan generera mindre utsläpp än ”alla andra bilar”.

Någon småbil i traditionell mening är det kanske inte. Men med en längd på 4,26 meter är den drygt två decimeter kortare än XC40. Intressant är också att hjulbasen mäter 2,65 meter. Det och korta överhäng fram och bak är möjligt tack vare att EX30 till skillnad från XC40 och C40 är byggd som en elbil från början. I det här fallet med Geelys plattform SEA, vilket betyder att EX30 delar teknik med bland annat Sverigeaktuella Zeekr och Smart #1.

Med fortsatt fokus på storleken beskrev Volvo den nya EX30 som en bil med allt du förväntar dig av en Volvo men i ett mindre format. För att kunna erbjuda lika hög säkerhet som hos sina större modeller fick de lägga många timmar på att utveckla en ny säkerhetsbur för både passagerare och batteripaket.

Tänkt som en stadsbil kommer EX30 också med nya säkerhetsfunktioner med fokus på körning i städer. Det handlar om sensorer baktill som varnar om det kommer en cyklist när du ska öppna dörren.

Första Volvon med LFP-batterier

EX30 har redan innan beskrivit som en viktig volymmodell. Dels för att öka andelen elbilar i försäljningen, och dels försäljningen generellt för Volvo som vill sälja 1,2 miljoner bilar om året 2025.

EX30 ska också bli viktig för att locka nya och yngre kunder. Avgörande är då priset och det börjar på 429 000 kronor för instegsmodellen med bakhjulsdrift och ett LFP-batteri. För med EX30 kommer nu för första gången en Volvo med ett LFP-batteri som det ena av två alternativ.

Versionen med LFP-kemi gäller det mindre batteriet på 51 kWh som med bakhjulsdrift och 272 hästkrafter ger en räckvidd på 34 mil. Riktigt så långt kommer du nog inte med släp, men det går att hänga på så länge det väger upp till ett ton.

Utöver det erbjuds också ett större batteri på 69 kWh med NMC-kemi. EX30 med det större batteriet går att få med fyrhjulsdrift från dubbla elmotorer med en gemensam effekt på 315 kW, eller 428 hästkrafter, och en räckvidd på 46 mil. En kombination som gör EX30 till den snabbast accelererande Volvon någonsin och klarar 0-100 km/h på 3,6 sekunder. Med dubbla motorer går det också att dra släp på upp till 1,6 ton.

För den som föredrar räckvidd framför hästkrafter erbjuds det större batteripaketet med en elmotor bak. Då kan du köra EX30 48 mil på en laddning. Med bakhjulsdrift sjunker däremot släpvikten till 1,4 ton.

Utöver det avslöjade Volvo att EX30 även kommer i ett Cross Country-utförande nästa år med fälgar på 19 istället för 18 tum och inslag av svart i fronten och baktill.

Inte helt oväntat klarar LFP-batteriet en lägre effekt vid snabbladdning och går att ladda med som mest 134 kW. Det större batteriet med NMC-kemi är däremot inte heller jättesnabbt och klarar 154 kW.
I båda fallen ska det gå att ladda från 10 till 80 procent på 26 minuter.

Centrerad interiör

Även på insidan är det mindre som gäller, i alla fall när det kommer till knappar. En provsittning efter premiären i Milano bjuder på en väldigt avskalad känsla med mjuka och bekväma säten i framsätet. Trots en viss plastighet i materialen känns EX30 trevlig och rymlig från förarplats.
Detsamma gäller inte den som sitter bakom föraren. För huvudet finns det plats trots bilens sluttande taklinje, värre är det för benen och en normalstor vuxen måste böja dem en hel del för att få plats.

Volvo har ändå försökt skapa så mycket plats som möjligt på insidan. Bland annat genom att centrera så mycket som möjligt till mitten av bilen för frigöra ytor i kupén och dörrarna. I dem hittas till exempel inga högtalare, ljudet kommer istället från en liggande soundbar med sammanlänkade högtalare framför vindrutan. Som tillval går den även att få med ljudsystem från Harman Kardon.

Mitt på instrumentbrädan hittas en stående pekskärm på 12,2 tum. Med en större skärm går det att visa fler saker än tidigare samtidigt. Som hos XC40 och C40 är det Google som står för operativsystemet, men nu går det även att koppla upp sin telefon via Apple Car Play trådlöst.
Uppdateringar laddas ned trådlöst over the air, OTA, och EX30 kommer med snabb 5G-uppkoppling.

Under skärmen hittas en mittkonsol med flera olika fack samt en platta för trådlös laddning av mobilen och reglage för fönsterhissarna.

För interiören går det att välja mellan fyra olika ”rum”. Två av dem bygger på återvunna material, bland annat från jeans, och två av dem bygger på naturliga material som ull.

För att skapa stämning på insidan finns också fyra olika ljusteman, bland annat Midsommar som ger gott om ljus och Norrsken för en mer mörk och mysig stämning.

Volvo EX30 går att beställa nu. Tillverkningen ska enligt Jim Rowan komma igång ”om några månader” och leveranserna innan årsskiftet.

Priset att prenumerera på en EX30 börjar från 5 990 kronor i månaden.

VersionPris
51 kWh Single Motor429 000 kr
69 kWh Single Motor489 000 kr
69 kWh Twin Motor559 000 kr

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!