/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FBMW-i3-fabrik.jpg)
Fabriken i München redo för produktion – då byggs BMW i3
Carl Undéhn
18 dec 2025
Efter elsuven iX3 (läs vår provkörning här) är nästa modell att lanseras i BMW:s nya generation av elbilar i3. Då inte i form av en ny version av den fram till 2022 tillverkade mindre elbilen med samma namn, utan som en eldriven versionen av BMW 3-serie. Till skillnad från iX3 som skruvas ihop i ungerska […]
Efter elsuven iX3 (läs vår provkörning här) är nästa modell att lanseras i BMW:s nya generation av elbilar i3. Då inte i form av en ny version av den fram till 2022 tillverkade mindre elbilen med samma namn, utan som en eldriven versionen av BMW 3-serie.
Till skillnad från iX3 som skruvas ihop i ungerska Debrecen ska nya i3 byggas på hemmaplan i BMW:s fabrik i München. Förberedelserna för det är nu avklarade och fabriken ”är redo för produktion av nästa generations fordon”, skriver BMW.
– Lagom till julhelgen har vi nått en viktig milstolpe: Produktionsanläggningarna är klara för drift i alla tekniker och våra medarbetare utbildas redan för produktionen av BMW i3. Därmed närmar vi oss med stora steg produktionen av förseriefordon, som sedan kommer att tillverkas helt och hållet i vår fabrik, säger Peter Weber som är chef för fabriken i München.
Men ännu dröjer det ett tag innan produktionen faktiskt drar igång. För tillfället byggs bilen i liten skala i ett närliggande forskingscenter. Från januari nästa år flyttas arbetet med det till fabriken för att testa produktionssystemet och första under andra halvan av 2026 planeras serietillverkningen av BMW i3 komma igång.
Tekniska detaljer kring BMW i3 har ännu inte avslöjats. Förmodligen kommer modellen dela drivlina med elsuven iX3 som idag erbjuds med fyrhjulsdrift där de dubbla elmotorerna har en gemensam systemeffekt på 345 kW (469 hästkrafter). Om i3 får samma batteri som iX3 återstår att se, men om så är fallet handlar det om ett batteri på 108,7 kWh som ger iX3 en räckvidd på 80,5 mil. Tack vare det lägre luftmotståndet hos en sedan som i3 borde vi med samma batteristorlek alltså kunna räkna med längre räckvidd än så.
Säkert är i alla fall att BMW i3 kommer kunna ladda snabbt med upp till 400 kW tack vare 800-voltstekniken som används hos den nya generationen av elbilar från BMW som kallas Neue Klasse.
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F05%2FVolkswagen-dubbelriktad-laddning02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FDiplom-Arets-Elbil-2025-Zeekr-7X.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FID-Polo-VW02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F01%2FTesla-sjalvkorning01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FSolid-state-WeLion-BASF.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FSalzgitter-Enhetscell.jpg)