Fler detaljer kring konceptet Volkswagen ID.Extreme
Carl Undéhn
27 dec 2022
Polestar 3 och Lotus Eletre är bara några exempel på modeller inom det växande segmentet prestandasuvar. Med det vill biltillverkarna kombinera elsuvens popularitet med mer sportiga egenskaper genom rejält med hästkrafter och avancerat chassi för bättre – och roligare – köregenskaper.
När Volkswagen tidigare i höstas visade sin tolkning av en prestandasuv lade de även till off road-egenskaper. Konceptet ID. Extreme har därför naturligtvis fyrhjulsdrift från två elmotorer som ger en total effekt på 285 kW, eller 387 hästkrafter.
Det är betydligt mer än toppversionerna ID.4 GTX och ID.5 GTX som bjuder på 299 hästkrafter. Men inte riktigt i närheten av Polestar 3 som kommer med uppo till 517 hästkrafter. Eller toppversionen av Lotus Eletre som bjuder på hela 917 hjästkrafter.
Med ID. Extreme vill Volkswagen ändå också bevisa att de kan klämma ut betydligt mer kraft än hittills ur den nuvarande elbilsplattformen MEB.
Bland annat sitter det en nyutvecklad elmotor på bakaxeln med en effekt på 205 kW. Tillsammans med den främre elmotorn på 80 kW kan ID. Extreme sticka iväg från 0-100 km/h på 5,3 sekunder. Det är nästan en sekund snabbare än vad ID.4 GTX behöver.
– Den helt eldrivna konceptbilen med fyrhjulsdrift är baserad på ID.4 GTX och visar på ett imponerande sätt den höga tekniska potentialen hos den modulära drivlinan, säger Andreas Reckewerth som lett arbetet med att ta fram ID. Extreme.
För att inte bara vara en snabbare version av dagens ID-modeller har teamet bakom konceptbilen använt ett chassi från rallyvärlden som ger den högre markfrigång. Undertill har ID. Extreme fått extra förstärkningar och en helt sluten bottenplatta i aluminium som skyddar batteriet.
Hjulhusen är också breddade och bilen rullar på 18-tumsfälgar med särskilda off road-däck. För att kunna köra i vildmarken på dygnets alla timmar sitter det också en ljusramp med LED-belysning på taket.
För rätt känsla under körning har Volkswagen också arbetat med ljudet från bilen. Tillsammans med Volkswagen Design togs det fram ett speciellt körljud som även hörs utanför bilen genom en ljudgenerator i hjulhusen.
Om ID. Extreme eller en liknande modell med samma prestanda kommer sättas i serieproduktion är oklart. Nyligen meddelade Volkswagen att de ska utveckla den nuvarande plattformen MEB till MEB+ för att använda den unde rlängre tid än tidigare planerat.