Rekordökning efter bonus-malus
Patrick Ekstrand
7 aug 2018
Juli blev en rekordmånad för nyregistreringar av elbilar. Det nya systemet med bonus-malus som innebär 60 000 kronors bonus till rena elbilar antas ligga bakom ökningen. Ännu fler registreringar är att vänta, eftersom utbudet ökar. Samtidigt har utbyggnaden av laddinfrastrukturen halkat efter.
2 171 laddbara bilar registrerades förra månaden, 115 procent fler än i juli förra året enligt Elbilsstatistik.se. Över hälften av nyregistreringarna utgjordes av laddhybriderna Kia Niro, Kia Optima och Volkswagen Passat.
Förra månaden var Tesla Model S (3 275 stycken) och Nissan Leaf (2 922 stycken) de vanligaste batteribilarna i landet. Bland laddhybriderna var Volkswagen Passat GTE (10 629 stycken) och Mitsubishi Outlander PHEV (8 163 stycken) vanligast.
Med tanke på att flera biltillverkare förbereder de första leveranserna av nya modeller till Sverige lär andra bilar slå sig in på topplistan nästa år. Bland annat Tesla, Kia, Hyundai och Audi har modeller med bra räckvidd och i vissa fall ett mycket attraktivt pris.
– Nu tror jag ketchup-effekten börjar märkas. Med bonus-malus och ökande intresse för att köra laddbart tror jag vi får se många nya rekord under hösten. Det märks att efterfrågan på laddbara bilar ökar och nu är större än vad bilhandlarna har räknat med. De modeller som finns tillgängliga står för rekordförsäljning. Jag hoppas branschen kommer till rätta med sina långa leveranstider så att inte det blir ett hinder för att välja en laddbar bil, säger Olle Johansson, vd för Power Circle.
Antalet publika laddpunkter i Sverige var i juli knappt 5 500, fördelade på drygt 1 400 laddstationer. Med fler än 58 000 registrerade laddbara bilar går det uppemot 11 bilar per laddpunkt, jämfört med 10 bilar per laddpunkt tidigare i år. Olle Johansson ser detta som en bromskloss för omställningen till fossilbränslefria fordon.
– När antalet laddbara bilar ökar är det viktigt att tillgången till laddning också hänger med. Även de kommuner och företag som redan byggt laddstationer måste utvärdera om det är dags att bygga fler, det här är en ständig utveckling. Utan bra laddmöjligheter försvåras omställningen till eldrift betydligt.