Fler laddbara bilar leder till fortsatt minskning av koldioxidutsläpp
Carl Undéhn
11 maj 2022
Under förra året var nästan varannan ny bil laddbar. Det innebar en ökning från 2020, då andelen bilar med sladd stod för en tredjedel av nybilsregistreringen.
En stor del av ökningen kan tillskrivas det ökade intresset för rena elbilar, som totalt stod för 19 procent.
– Det är framför allt elbilarna som driver den svenska elektrifieringen i år med en ökning med 106 procent, sammanfattade Mobility Swedens vd Mattias Bergman året.
Utvecklingen återspeglas också i minskade koldioxidutsläpp. Mellan 2016 och 2019 var det genomsnittliga utsläppet från nya bilar konstant. Men sedan dess har det minskat i snabb takt. 2020 sjönk det genomsnittliga utsläppet av koldioxid med hela 21 procent och förra året var minskningen 17 procent.
Enligt organisationen Gröna Mobilister beror det på den snabbt ökande andelen elbilar och laddhybrider. Och utvecklingen är inte på väg att avta. I år väntas antalet rena elbilar fördubblas jämfört med året innan – och det för tredje året i rad.
– Det är nu uppenbart att försäljningen av elbilar har passerat den kritiska punkten och kommer att fortsätta växa snabbt, säger Gröna Mobilisters generalsekreterare Stefan Andersson i ett pressmeddelande.
Gröna Mobilister har sammanställt statistik över hur stora koldioxidutsläppen från nya bilar är i olika kommuner. Generellt är de lägre kring storstäder och högst i glesbygdskommuner i norra Sverige.
Det bekräftar bilden av att det främst är i större städer som man väljer att köra på el. Tidigare i år visade siffror från Naturvårdsverket att majoriteten av stöden för att sätta upp privata laddplatser gått kommuner runt Stockholm. Minst pengar – endast 14 miljoner av totalt 1,7 miljarder kronor – har gått till Västerbotten.
Men Gröna Mobilisters sammanställning visar också upp en mer nyanserad bild av spridningen av elbilar.
Lägst genomsnittliga utsläpp av koldioxid hittades i den mindre kommunen Lekeberg med 54 gram koldioxid per kilometer.
Även kommunerna Berg i Jämtland och Robertsfors i Västerbotten sticker ut med genomsnitt på 63 respektive 66 gram.
– Det går att välja elbil även utanför städerna, konstaterar Stefan Andersson från Gröna Mobilister.
Högst var utsläppen i Sorsele kommun i Västerbotten. Genomsnittet för hela Sverige var 79 gram koldioxid per kilometer under 2021. Tio år tidigare låg genomsnittet på 145 gram.