Elbilen logo Meny

Fördel för batterier vid mässan IAA Transportation

Under veckan har mässan IAA Transportation pågått i tyska Hannover. Några av nyheterna som presenterades där var bland annat Mercedes eActros Long Haul med 50 mils räckvidd och den eldrivna versionen av Renault Trafic.

När transportbranschen nu summerar mässdagarna syns två tydliga tecken. Branschen går mot en eldriven framtid. Och elen kommer från batterier.

De vätgasdrivna alternativen för utsläppsfria varutransporter var lätträknade. Renault var på plats transportbilen Master utrustad med bränsleceller. Den är en del av samarbetet med Plug Power inom det gemensamma bolaget Hyvia. Ambitionsmålen är höga, inklusive att erbjuda hjälp för transportbolag att installera system för egen tillverkning av vätgas genom elektrolys.

Även en prototyp av lastbilen Nikola Tre Fuel Cell fanns uppställd. Den väntas kunna lanseras 2024. Om det blir av är det flera år tidigare än vad Volvo Lastvagnar och Mercedes planerar genom sitt samarbete kring bränsleceller, Cell Centric. Mercedes talar om lansering av sin första modell med bränsleceller 2027, Volvo säger ”innan 2030”.

De batteridrivna lastbilarna blir redan nu allt fler, klarar tyngre last och tar sig allt längre mellan laddningarna. Nikola visade visserligen upp sin lastbil med bränsleceller på mässan. Men det var som sagt en prototyp. Den batteridrivna versionen av Nikola Tre rullar redan nu av fabriksbanden hos Iveco i tyska Ulm där den tillverkas.

Just det sammanfattar bilden av att de batteridrivna lastbilarna finns här och nu. Alternativen med vätgas är ännu några år in i framtiden. Frågan är om bränsleceller då hinner köra ikapp batterierna.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2022-09-23