Annons:

Mercedes visar eActros Long Haul med 50 mils räckvidd

Carl Undéhn

Carl Undéhn

19 sep 2022

Volvo kunde förra veckan meddela att de nu är först ut med serietillverkning av tunga eldrivna lastbilar. De tre modellerna FH, FM och FMX klarar en totalvikt på 44 ton, har batteripaket på 540 kWh och en räckvidd på 30 mil.

Men konkurrensen kring eldrivna lastbilar kommer att öka de närmsta åren. Mercedes visar nu officiellt upp Long Haul-versionen av sin eldrivna lastbil eActros som klarar en totalvikt på upp till 42 ton.

Med tre batteripaket får den en total kapacitet på 600 kWh som gör att eActros Long Haul ska kunna ta sig 50 mil mellan laddningarna. I de tidigare utförandena har eActros en räckvidd på 30 eller 40 mil, beroende på batteripaket.

Batterierna är av typen LFP och ska kunna snabbladdas från 20 till 80 procent på 30 minuter. För det behövs däremot en så kallad Megawattladdare med över 1 000 volt. Flera tillverkare arbetar på så kallad ”Megawatt Charging Systems” som väntas bli en ny laddstandard för eldrivna lastbilar som ska köra längre sträckor.

Hur lång tid laddningen tar med en vanlig snabbladdare på mellan 150 och 350 kW framgår inte.

Drivningen sker med två elmotorer med en gemensam effekt på 544 hästkrafter som tillfälligt kan höjas till 816 hästkrafter. Det kan också behövas på grund av den ökade vikten från det tredje batteripaketet.

Nästa år ska de första exemplaren av eActros Long Haul börja levereras till kunder. Storskalig serieproduktion är planerad till 2024.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: