Första elbilen med natriumbatterier testas i Kina

Carl Undéhn

Carl Undéhn

23 feb 2023

Så kallade LFP-batterier, eller litium-järnfosfat-batterier, ser ut att bli allt vanligare i våra de kommande åren. Tesla började redan 2021 satsa på det i stor skala. Flera andra biltillverkare är intresserade av de billigare LFP-batterierna för att kunna sänka priserna på elbilar.

Men som namnet antyder innehåller även de litium och priset på det har skjutit i höjden det senaste året. Ett alternativ är att ersätta litium med billigt natrium som det finns gott om.

I Kina görs nu tester av den första elbilen med natriumjonbatterier från tillverkaren Hina Battery. De har tagit fram en liten stadsbil i samarbete med biltillverkaren JAC och Volkswagens kinesiska företag Anhui för att testa tekniken. Testbilen baseras på elbilen Sehol E10X, på bilden ovan, som säljs i Kina.

Bilen har ett batteripaket på 25 kWh som ska ge en räckvidd på 25,2 mil enligt den kinesiska körcykeln. Snabbladdning är möjligt med upp till 100 kW, vilket är jämförbart med många andra modeller från Kina.

”Vi bedömer att tillämpningen av natriumjonbatterier på marknaden för nya energifordon kommer att börja med elbilar i A00-klassen, vilket är anledningen till att vi valde en modell som Sehol E10X för våra installationsförsök”, skriver Sehol på den kinesiska chattjänsten WeChat enligt kinesiska medier.

Energidensiteten är med 120 Wh/kg lägre än hos dagens litiumjonbatterier. De ligger i dag på omkring 200 Wh/kg upp till 250 Wh/kg hos det nya ”superbatteriet” Quilin från världens största batteritillverkare CATL.

Just CATL har tidigare presenterat ett natriumbatterier med en energidensitet på 160 Wh/kg. Förra året lämnade tillverkaren även in ett patent på ett natriumbatteri med en ny kemi och ett kolmaterial med porös struktur som gör det möjligt att öka energidensiteten till 200 Wh/kg.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!