Första Tesla V3-supercharger invigd i Sverige – Elbilen var på plats och laddade

Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

5 okt 2020

Elbilen var på plats när Teslas första supercharger V3 invigdes i dag. Den är installerad i Stockholm, närmare bestämt i Sollentuna, vid Max i Infracity, där det redan sedan tidigare står sex stall med den äldre modellen av superchargers, V2. De nya laddarna är åtta till antalet och har vätskekylda kablar som kan ge upp till 250 kW.

Laddningen är som kraftigast upp till dryga 20 procent, för att sedan avta i en brant kurva. För att få 250 kW krävs det dock att bilens batteri är förvärmt. De nya laddarna laddar bilen från 10 procent till 90 procent på cirka en halvtimme. Vi var där för att testa.

Elon Musk har tidigare utlovat att alla laddstall – i det här fallet åtta – ska kunna ge 250 kW. Och det är möjligt med V3, dock inte om den osannolika situationen skulle uppstå att alla åtta bilarna samtidigt har mindre än tio procent av batteriet laddat och alla batterier är rätt förkonditionerade.

Denna den första V3-superchargerstation ger nämligen sammanlagt maximalt 760 kW, fördelat på två skåp, med fyra laddare per skåp. Teoretiskt, om alla åtta laddarna är upptagna och alla bilarna har samma låga batteristatus och lika förkonditionerade batterier (vilket är osannolikt) kan de alltså ge cirka 100 kW per bil i snitt. Men fördelningen fungerar inte så, utan växlar mellan bilarna för optimal laddtid.

Men alla laddarna kan alltså nå 250 kW och i verkligheten kommer olika laddnivåer på bilarna ge en betydligt högre effekt än tidigare superchargerversion, och chansen är därför stor att du får 250 kW om du har låg batteriladdning och optimal batteritemperatur. Laddhastigheten är nämligen generellt högre och fördelningen är smartare än tidigare. Därför räknar Tesla med att laddtiden kommer att halveras för Model 3 LR, med denna nya superchargerversion.

Det blir alltså inte som tidigare att man behöver ställa sig på varannan laddstolpe.

När vi ändå var på plats testade vi vår långtestbil, en Model 3 LR. Den hade åtta procent när vi drog igång. Ganska snabbt laddade vi med 230 kW, med tämligen nedkylda batterier. Vi hade en imponerande effekt ända fram till 50 procent, där den låg på 136 kW. Sedan droppade effekten, men vi nådde 90 procent på en halvtimme och fem minuter. Men för att nå 50 procent tog det endast 11 minuter från 8 procent. Det räcker för 20 mils körning.

Tesla räknar också med att snittladdningen bara ska ta 15 minuter med de nya laddarna.

Sedan den första Supercharger-stationen i Europa invigdes 2013 har Tesla byggt över 530 stationer i Europa och levererat mer än 2 miljarder Supercharger-kilometer till europeiska ägare.

– På bara sju år har Tesla expanderat laddnätverket, både i antal och storlek, för att återspegla den snabbt växande Tesla-parken. Den hittills största Supercharger-stationen är Nebbenes i Norge med 44 laddstolpar. Med Supercharger-nätverket är det idag möjligt att resa över gränserna till 28 länder i Europa, skriver Tesla i ett pressmeddelande.

Maxeffekt blev 230 kW. Om bilens batteri är förvärmt kan man nå 250 kW upp till 20 procent.
Från 8 procent till 50 procent tog knappt 11 minuter.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!