Förstklassiga off road-egenskaper hos EQG med en elmotor vid varje hjul

Carl Undéhn

Carl Undéhn

22 nov 2022

Mercedes har bekräftat att det eldrivna konceptet av terrängbilen G-klass ska sättas i produktion. Beslutet ska delvis ha tagits efter att svenske Mercedeschefen Ola Källenius själv provkört och imponerats av konceptet EQG.

Produktionsstart är planerad till 2024, men redan nu avslöjar Mercedes lite fler detaljer kring bilen. Även om det är en modell som inte sällan finner sina jaktmarker i storstäders mer mondäna kvarter ska bilen byggas som den terrängbil det faktiskt är. Batteripaketets placering i botten ska bidra till en låg tyngdpunkt och ökad stabilitet i branta sluttningar.

För att kunna köra över stock och sten sitter batteriet även skyddat bakom både ett upp till 3,4 millimeter tjockt stålpaket och robusta skydd av underredet.

Vilken kapacitet batteriet får och hur lång räckvidden blir avslöjas inte. Mercedes säger bara att batteriet blir på omkring 100 kWh. Det ska också få en annan cellkemi än det 107,8 kWh stora batteri som hittas i EQS och EQS SUV.

Tidigare uppgifter pekar på att EQG blir den första modellen som får batterier sprungna ur Mercedes samarbete med amerikanska batteriutvecklaren Sila Technologies. De arbetar på en anod innehållande hög halt kisel. Det ska det enligt Mercedes göra det möjligt att kraftigt höja energidensiteten i batteriet.

Något som kan behövas då EQG knappast blir någon lättviktare.

Mercedes meddelar också att eldrivna G-klass kommer erbjudas i flera olika versioner, inklusive minst en från AMG. Hur de olika versionerna kommer skiljas sig åt nämns inte. Konceptet EQG har en elmotor vid varje hjul, något som gör att den bland annat kan genomföra en ”tank turn” och rotera runt sin egen axel.

Det ser också ut att bli ett partytrick som även blir möjligt med den serietillverkade versionen.

– Det var intensiva diskussioner om upplägget med fyra motorer. Det är otroligt komplicerat. Det är också väldigt dyrt, säger Emmerich Schiller som är chef för Off-Road Vehicle hos Mercedes-Benz till brittiska Autocar.

Beslutet blev att behålla konceptet för att säkerställa optimal framkomlighet, både i stan och i terrängen.

Var och en av de fyra motorerna har därför också två växlar. I normal- och prestandaläge används den andra växeln. Men om du lämnar de asfalterade vägarna och kör ut i spenaten kan ett off road-läge aktiveras som främst använder den första växeln. Med den kan hjulens drivning styras exakt var för sig för att ta sig loss även i djup snö eller sand.

Återstår då bara två frågor: om namnet verkligen blir EQG. Och vad priset landar på.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!