Fortsatt vinst och ökad elbilsförsäljning för Stellantis
Carl Undéhn
29 jul 2022
Jättekoncernen Stellantis, med märken som Fiat, Opel, Peugeot, Citroën och Jeep, fortsätter att göra storvinst. Under årets första sex månader gjorde koncernen en vinst på 8 miljarder Euro, omkring 83 miljarder kronor. Det är en ökning på över 30 procent jämfört med samma tidsperiod året innan, då Stellantis också gjorde en storvinst.
Tidigare i år presenterades den ambitiösa planen ”Dare 2030”. Enligt den ska Stellantis sälja fem miljoner elbilar om året 2030. För att lyckas med det ska det lanseras 75 nya helt eldrivna modeller till samma år.
Men redan nu har flera av koncernens märken etablerat sig på elbilsmarknaden – i alla fall på kontinenten söder om Sverige.
Eldrivna Fiat 500 var mellan januari och juni i år den mest sålda elbilen i både Tyskland och Italien. I Frankrike väljer kunderna naturligtvis hellre franskt och där kunde Peugeot e-208 ta platsen som landets mest sålda elbil under samma period.
I Sverige var siffrorna för de båda modellerna mer blygsamma. Fram till sista juni hamnade Peugeot e-208 på plats 35 med 677 registrerade exemplar och Fiat 500 på plats 63 med 269 exemplar, enligt statistik från Mobility Sweden.
Totalt lyckades Stellantis sälja 136 000 elbilar globalt under det första halvåret 2022. Det är 50 procent fler än samma period förra året.
Koncernchefen Carlos Tavares har flera gånger uttalat sig skeptiskt kring omställningen till eldrift. Enligt honom är det ”ett politiskt val, inte industrins” som innebär alldeles för stora kostnader vid tillverkningen.
Enligt honom måste produktionen därför bli mer effektiv för att sänka kostnaderna – och även i fortsättningen säkerställa koncernens hittills stora vinster.
Trots chefens uttalanden fortsätter Stellantis arbetet med att ställa om alla koncernens märken för att tillverka elbilar. Utöver det finns det även planer på fem Gigafabriker för batteritillverkningen i både Europa och Nordamerika.
Tidigare har det också presenterats planer på att bygga ett nätverk med 15 000 laddstationer i främst södra Europa.