Fyra procent elbilar från Volvo förra året
Carl Undéhn
11 feb 2022
Volvo har på morgonen släppt siffrorna för både det fjärde kvartalet och helåret 2021. Det var ett för Volvo historiskt år då företaget noterades på Nasdaq-börsen i Stockholm och fick in 20 miljarder kronor i nytt kapital.
Men trots rekordresultat för lönsamhet och omsättningen för helåret 2021 föll värdet på aktien efter presentation. Som de flesta andra biltillverkare drabbades också Volvo av den rådande komponentbristen mot slutet av året. Under det fjärde kvartalet minskade försäljningen med 20 procent jämfört med året innan.
Volvos största marknad var Europa där det såldes 293 500 bilar. Största enskilt land var Kina där det såldes 171 700 bilar, en ökning med 3 procent jämfört med 2020. I Sverige minskade försäljningen med 11 procent jämfört med året innan med totalt 47 800 sålda bilar. Hur stor andel elbilarna var på de olika marknaderna framgår inte i rapporten.
Volvo säljer idag två helt eldrivna modeller, XC40 och C40. Försäljningen av dem ökade under årets sista kvartal och kom då upp i en andel på sex procent. Sett till hela förra året utgjorde elbilar fyra procent av Volvos totala försäljning.
Totalt såldes det 24 500 exemplar av eldrivna XC40 och 1 200 exemplar av C40. Volvos bäst säljande modell under 2021 var XC60, som såldes i 215 600 exemplar.
Elbilarna utgör ännu endast en liten del av försäljningen men ser ändå ut att spela en viktig roll i rapporten. I redovisning över försäljning listar Volvo de båda elbilarna högst upp, trots betydligt färre sålda exemplar jämfört med andra modeller.
2030 vill Volvo tillverka och sälja enbart elbilar och andelen ska öka med större satsning på eldrift de närmsta åren.
”Framöver ska utvecklings- och marknadsföringssatsningar främst inriktas på laddningsbara Recharge-bilar, och inom Recharge ligger vårt huvudfokus på helt elektriska bilar”, skriver Volvo.