GMC Sierra EV – elpickup som drar över fyra ton

Carl Undéhn

Carl Undéhn

24 okt 2022

Utbudet av eldrivna pickuper på den amerikanska marknaden fortsätter att växa. Förutom uppstickaren Rivian, som var först ut med R1T, har intresset för Ford F-150 Lightning visat sig vara över förväntan. Jättebilen Hummer gör comeback som elbil och tidigare i år visade Chevrolet upp Silverado EV.

Nu är det dags för ännu en pickup att få elmotor och den här gången är det GMC Sierra. Med fyrhjulsdrift som standard, 761 hästkrafter, ett vridmoment på strax över 1 000 Nm, styrning på bakhjulen och adaptiv luftfjädring för att kunna öka markfrigången ser det ut att vara en bil som kan ta sig fram även utanför stan och motorvägar.

För riktigt knepiga situationer går det även att boka till ”Crab Walk”, som även hittas hos Hummer EV. Med det kan bilen även röra sig i sidled.

Pickupen kommer med en rad olika körlägen för olika situationer för att köra off road, maximerar kraften eller dra släp som får väga upp till hela 4,3 ton.

Bakom hytten med plats för fyra personer finns den 1,8 meter långa lastbädden. Den kan förlängas genom att öppna ”bakluckan” och fälla de bakre sätena. Med nedfälld lastlucka går det då att transportera prylar som är upp till 3,35 meter långa. Maxlasten anges till 590 kilo.

Som hos konkurrenten Ford F-150 Lightning hittas också här en enorm frunk, men det nämns inte hur många liter den rymmer. Däremot att den är vattentät och har två dräneringshål för att kunna spolas av. I frunken, som här kallas ”eTrunk”, hittas också ett uttag med den amerikanska spänningen på 120 volt.

Med tillvalet Power Station Pro går det att upp till tio eluttag som ger 10,2 kW för att koppla in prylar, ladda en annan elbil eller driva huset vid strömavbrott.

GMC Sierra EV ska byggas på Ultium, som är General Motors flexibla plattform för elbilar och batterier. Ett 800-voltssystem gör det möjligt att ladda snabbt med upp till 350 kW. Med det ska det gå att ladda 16 mils räckvidd på tio minuter. Ombordladdaren är på 19,2 kW.

Som vanligt är de amerikanska tillverkarna tystlåtna om storleken på batteripaketet. Stort lär det i alla fall vara då räckvidden anges till 64 mil. Inte heller storleken avslöjas, men bensindrivna GMC Sierra mäter 5,88 meter på längden och är strax över två meter bred.

Lanseringen av GMC Sierra EV sker 2024 med versionen Denali Edition 1 som börjar på 107 000 dollar, omkring 1,2 miljoner kronor. Året efter ska det två enklare versionerna Sierra EV AT4 och Sierra EV Elevation lanseras till ett pris från 50 000 dollar, omkring 560 000 kronor.

Exakt hur de billigare versionerna skiljer sig åt framgår inte och det är oklart om det är en modell vi även kommer få se på vägarna här hos oss.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!