Halvkombi med litet bagage – Mazda 6e till eCarExpo

Carl Undéhn

Carl Undéhn

13 jan 2025

Mazda meddelade tidigare i år att elbilen EZ-6 kommer till Europa. Om Sverige då fanns med i planerna var okart. Men chanserna för det ökade efter att en uppmärksam läsare skickat bilder till oss som visade sig vara en maskerad Mazda EZ-6 som testades i Stockholm.

Och nu står det klart att modellen firar Sverigerpremiär på elbilsmässan eCarExpo i Stockholm som går av stapeln 4-6 april på Stockholmsmässan. Eventuellt får vi då även veta vad priset blir, som på den europeiska marknaden börjar på 45.000 euro, alltså 515.000 kronor. Men under förra veckans bilsalong i Bryssel avslöjade Mazda i alla fall specifikationerna för den europeiska versionen av EZ-6 som här får namnet Mazda 6e.

Den 4,92 meter långa modellen är framtagen i samarbete med kinesiska Changdan och visades första gången under bilmässan i Peking i april förra året. Som den möjliga konkurrenten Volkswagen ID.7 handlar det också här om en halvkombomodell med ett bagage som uppges rymma 330 liter, vilket låter som lite för en nästan fem meter lång modell. Förmodligen har det i stället fokuserats på att skapa ett rymligt baksäte och med det fällt ska det gå in 700 liter. Under motorhuven hittas också en frunk med plats för 70 liter.

Mazda 6e erbjuds i två versioner som båda är bakhjulsdrivna, men med olika batterier och effekt. Instegsversionen har en effekt på 190 kW (258 hästkrafter) och ett LFP-batteri på 68,8 kWh för en WLTP-räckvidd på 47,9 mil. Det kan laddas med upp till 200 kW och med det går det att fylla batteriet från 10 till 80 procent på 22 minuter.

Mazda 6e Long Range kommer med ett större nickel-mangan-kobolt-batteri (NMC) på 80 kWh som ger bilen en räckvidd på 55,2 mil. Elmotorn på bakaxeln har här en något lägre effekt på 180 kW (245 hästkrafter) som tillsammans med ett vridmoment på 320 Nm gör att 0100 km/h är avklarat på 8 sekunder. Vilken effekt det större batteriet kan laddas med nämns inte. Enligt olika medieuppgifter kan det ladda med som mest 95 kW, vilket då gör att det tar 45 minuter att ladda från 10 till 80 procent. Men det är inte bekräftat av Mazda.

På insidan hittas en skärm på 10,2 tum med förarinformation bakom ratten, samt en pekskärm på 14,6 tum på instrumentbrädan för infotainmentsystemet. Det ska även gå att styra med både röst och gester. Det finns även en head up-display med augmented reality, men det är oklart om den är ett tillval. Vad som går att få som tillval är klädsel i nappaläder samt ett panoramaglastak.

Efter Sverigepremiären på eCarExpo i Stockholm kommer Mazda 6e ut till återförsäljare under sommaren 2025.

Mazda kallar den

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!