Här är modellerna från Byd som blir ”Made in Europe”

Carl Undéhn

Carl Undéhn

11 dec 2024

EU:s strafftullar på upp till drygt 35 procent på elbilar tillverkade i Kina har lett till ökat intresse för bilfabriker i Europa. Volvo ska börja tillverka sin EX30 i sin fabrik i Belgien, och bland andra MG och Smart har visat intresse för fabriker här.

Kinesiska Byd började däremot bygga en bilfabrik i Ungern redan innan diskussionen om strafftullar var igång. I en intervju med det tyska magasinet Capital avslöjar företagets vice vd Stella Li (som vi intervjuade i Kina tidigare i år) fler detaljer kring produktionen där.

Byd Atto 3 blir en av de första modellerna från Byd:s fabrik i Ungern.

Bland annat anges nu en tidsplan för att tillverkningen i Ungern ska vara igång i slutet av nästa år. Vi får också veta att de första modeller som kommer rulla av linan där blir suven Atto 3 och den mindre modellen Dolphin. Tidigare hade det ryktats om att den första modellen Byd planerade att bygga i Europa var den ännu mindre elbilen Seagull.

Även Dolpin kommer att rulla av banden i Ungern.

Den finns också med i produktionsplanerna för den ungerska fabriken, men först som fjärde modell. Innan det ska kompaktsuven Atto 2 börja tillverkas där, en modell som avslöjades i somras och då beskrevs som särskilt framtagen för europeiska kunder.

Senare ska även Atto 2 byggas där, en kompaktsuv som ska ha tagits fram för europeiska kunder.

Enligt Stella Li ska fabriken i Ungern kunna tillverka upp till tolv modeller samtidigt. När fabriken fått upp farten planerar Byd att endast sälja bilar i Europa som byggts i Ungern och helt sluta importera dem från Kina.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!