Här är priserna för Nio i Sverige – går inte att köpa

Carl Undéhn

Carl Undéhn

7 okt 2022

Under kvällen höll Nio ett event i Berlin, som även sändes på nätet, inför lanseringen i Sverige och ytterligare europeiska länder. 

Elbilen är på plats och snart kan ni läsa mer om Nios planer för Sverige här på webben och i nästa nummer av Elbilen. 

Sedan tidigare var det klart att sedanen ET7 blir den första modellen att lanseras här. Nu fick vi också veta att även den mindre sedanen ET5 samt elsuven EL7 – som fram tills idag hette ES7 – också kommer till Sverige nästa år.  

Nio ET7

Till skillnad från i Norge kommer Nio däremot inte sälja sina bilar i Sverige. Istället är det endast prenumeration genom det egna  Nio Subscription eller företagsleasing genom andra bolag som blir aktuellt.

Den som vill köpa sin Nio här måste alltså vänta några år tills leasingavtal löper ut och bilarna eventuellt säljs på begagnatmarknaden. 

Enligt Nio är prenumeration det som deras kunder vill ha och modellen lanseras under mottot ”Flexibility is the new premium”. 

Flexibelt är det också. Kunderna, som Nio föredrar att kalla ”users”, kan prenumerera på sin bil i allt från en till 60 månader. Genom att Nio erbjuder ”Battery as a Service”, alltså att batteriet hyrs, ska det även gå att både uppgradera och nedgradera batteristorlek efter behov. På sikt ser Nio även byte av modell som en del av valmöjligheten inom prenumerationen.

Bilarna levereras också fullt utrustade och all service samt sommar- och vinterdäck ska ingå. 

Men flexibiliteten kommer också med ett pris. 

Den som skriver upp sig på en flexibel prenumeration av Nio ET7 betalar 17 599 kronor i månaden. Det flexibla priset innebär också att månadsavgiften kommer sjunka med tiden, men Nio angav inte med hur mycket. Binder du upp dig på 36 månader sjunker avgiften till 13 979 kronor i månaden.

I det ingår 1 500 mil om året och batteriet på 75 kWh som ger en räckvidd på 44,5 mil enligt WLTP. ET7 erbjuds även med ett större batteri på 100 kWh. Med en prenumeration som löper under 36 månader kostar ET7 då 15 180 kronor.

I början av nästa år kommer också elsuven EL7 som som kostar 18 849 kronor i flexibel prenumeration eller 14 699 kronor under 36 månader. Även här är det då batteriet på 75 kWh som gäller som ger 39,4 mils räckvidd.

Nio EL7

I mars lanseras den tredje modellen ET5 i Sverige som då kostar 13 499 kronor i månaden med flexibel lösning, eller 10 899 kronor om du skriver upp dig på 36 månader. För det får du versionen med batteriet på 75 kWh som ger en räckvidd på 44,5 mil.

Nio ET5

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: