/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FMercedes_CLA_press.jpg)
Här är räckviddsmonstret Mercedes CLA – ett rullande habegär
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F11%2Ffredrik_sv_edit.jpg)
Fredrik Sandberg
13 mar 2025
UPPDATERAD MED FÖRSTA INTRYCK PÅ PLATS
ROM. 13 MARS 2025.
Jag kom på mig med att kalla det årtiondets viktigaste lansering inför en kollega.
Han såg frågande ut.
Ja, jag kanske överdrev lite, men Mercedes och BMW:s lanseringar av sina nya elbilar på nya elbilsplattformar där energieffektivitet står högst på menyn är viktiga eftersom de visar att europeisk bilindustri tar elbilsteknologin på allvar och att de kan konkurrera med kinesiska företag och med amerikanska som Tesla, Rivian och Lucid.

När vi nu fick se Mercedes CLA var det just detta med energieffektivitet som stack ut.
Eller vad sägs om 792 km räckvidd enligt WLTP. Låter bra, tycker du då. Men det finns andra bilar som har nära på samma räckvidd.
Ja, men Mercedes CLA gör det på 85 kWh stort batteri.
Det är 90 km längre räckvidd än Tesla Model 3 LR RWD, som är den bil som är mest energieffektiv på marknaden just nu. Och som har ungefär lika stort batteri.

Nu har vi inte ställt dem mot varandra. Men på pappret är Mercedes mer energieffektiv än den som haft ledartröjan på sig länge nu, Tesla.
Och energieffektivitet är svårt att tillverka och viktig för elbilar. Och det sexigaste som finns i bilvärlden, enligt undertecknad.
Mercedes CLA är 4,723 meter lång vilket är 3 millimeter längre än Tesla Model 3. Storleken är alltså i paritet.

Vad har Mercedes gjort då?
Teknikbossen och styrelsemedlemmen Michael Schäfer säger på det lanseringsevent i Rom som Elbilen nu befinner sig på att han helt enkelt beställde världens mest energieffektiva elbil av sina ingenjörer. De antog uppdraget och här är den, Mercedes CLA. Här finns marknadens bästa kiselkarbid, hävdar de – alltså det som omvandlar likström till växelström och tvärtom med så små värmeförluster som möjligt. Designen har mejslats fram i en vindtunnel, men tvålkoppsformen från EQ-bilarna har ersatts av en elegantare och snyggare form. Batterierna är branschledande, de har mer kiseloxid i anoden än tidigare, vilket ger mer energi per volym och per massa (20 procents förbättring). Cellerna har volymmässigt en energidensitet på 680 Wh/liter. Vilket i och för sig inte låter revolutionerande år 2025. Men top-of-the-line.

Vikt spelar roll och batterierna har alltså blivit lättare än tidigare. I bakhjulsdrivet utförande väger CLA 2055 kilo, vilket är mer än 200 kilo mer än Tesla Model 3 med bakhjulsdrift. Mercedes är alltså tyngre än Model 3, exakt vad det beror på ska vi försöka reda ut. Men Merca lyckas ändå bättre med att snåla på elektronerna.
Vad man från Mercedes håll däremot inte verkar bry sig om är den huvudvärk som kunder och andra medmänniskor kommer att få när de ska benämna bilen. Den bakhjulsdrivna versionen av CLA heter nämligen Mercedes-Benz CLA 250+ with EQ Technology. Säg det snabbt tre gånger!

Den är då bestyckad med ett batteri på 85 kWh nettokapacitet, har en motor på 200 kW. Vill man snabbt ladda sitt batteripack går det som mest med 320 kW. Den nya elbilsplattformen är ju på 800 volt och det innebär fart vid laddstationen, i alla fall de som har 800 volt. 10–80 procent ska ta 22 minuter. Det är bra, men inte bäst. Mercedes säger själva att man laddar 325 kilometer på 10 minuter. Låt oss återkomma med test i verkligheten. Motorn ger tillräcklig effekt för 100 km/h ska nås på 6,7 sekunder. Toppfarten är 210 km/h. Räckvidden är som sagt 792 kilometer enligt WLTP.
Nästa variant har inte ett enklare namn. Den benämns: Mercedes-Benz CLA 350 with EQ Technology.
Inte oväntat rör det sig om fyrhjulsdrift. Systemeffekten är 260 kW. 0–100 går på 4,9 sekunder. Räckvidden är 771 km och batteriet är lika stort som i den bakhjulsdrivna versionen.
Lastkapaciteten är intressant. Bak får man in 401 liter i bakhjulsdrivna och 405 liter i fyrhjulsdrivna varianten. och det är ju kanske lite lite. Men håll i hatten. Frunken rymmer hela 101 liter mjölk (måttet gäller flytande vätska). Mycket bra.

Mercedes lanserar nu vad jag skulle vilja kalla ett rullande ha-begär. Och då har jag inte ens kört bilen. Bara känt och klämt på den. Men dess elbilsegenskaper är enormt tilltalande. Och vi har inte ens nämnt vad Mercedes vill lyfta som ett av de stora genombrotten: den nya centraldatorn. Bilen är uppdateringsbar även när det kommer till drivlina, den är uppkopplad mot andra bilar och kan alltså få meddelanden om trafiksituationer och annat från andra Mercedesbilar. Den har Level 2++ i självkörande förmåga, och saknar Lidar därmed lär den inte heller kunna uppdateras längre fram för ökad självkörningsförmåga. Däremot har den AI som ska hjälpa föraren att hitta rätt i världen, och dessutom följer Google Maps med som integrerade del av kartfunktionen. Man ska inte behöva ta upp sin mobiltelefon och kolla så att det inte finns någon bättre rutt. Apparna är många, spel som strömmas lovas. Alla musikappar för alla smaker följer med. Och strömmande film och tv naturligtvis. Men jag känner mest för att dra på Europatripp och glida tyst ner mot Rivieran i vad som verkar vara en flygande matta. Jag måste dra i bromsen där. Mercedes visar vart skåpet ska stå på pappret. Men låt oss återkomma när vi har kört och testat den ordentligt. Vi vet ju för böveln inte ens vad den ska kosta. Men så här långt är det en av de intressantaste bilarna på väg ut på marknaden just nu.
När vi väl får sätta oss i bilen upptäcker vi ett baksäte som på många sätt är likt det baksäte vi hittar i Tesla Model 3. Takhöjden räddas av ett glastak, annars hade det blivit trångt. Ett litet benutrymme ger hög knävinkel och siddynan erbjuder inte mycket till lårstöd. Det är ett baksäte för barn som inte har kommit in i sena tonåren kan man säga. Framsätet är också det ganska litet, men de tre skärmarna eleganta och mängden appar och grafik är anslående. Lastluckan bak påminner även den om Tesla Model 3, med ett brevlådeinkast som förebild. Frunken är majestätisk. Det ska bli spännande att ta bilen på körtur när det nu blir dags för det. När vi får känna och klämma på bilen är det fullt party här i Rom, Mercedes har bjudit in mängder av influencers och modeller och journalisterna muttrar om att de inte får komma till ordentligt för att göra material på bilen. Det är viktigt för Mercedes att visa upp livsstilen, att så att säga branda märket till ett liv i sus och dus. Och lyx. Och champagne. Undrar om det är rätt. Kalla mig tråkig, men jag ser mest en ytterst kompetent elbil som med rätt pris kan bli en populär bil att resa land och rike runt med,

