Hårdare utsläppsregler nästa år får priser på elbilar att rasa

Carl Undéhn

Carl Undéhn

3 okt 2024

Utvecklingen ser olika ut i olika länder. Men den samlade bilden av elbilsförsäljningen i Europa är hittills i år en minskad ökning jämfört med föregående år. Nästa år räknar analytiker däremot med ett rejält skutt uppåt. Lobbyorganisationen Transport & Environment kom till exempel nyligen fram till att elbilar kommer nå en marknadsandel på minst 20 procent under nästa år.

I Tyskland kostar instegsversionen ID.3 Pure nu strax under 30.000 euro.

Orsaken är skärpningen av utsläppsgränserna för personbilar som börjar gälla nästa år. För att inte riskera miljardböter måste biltillverkarna sälja fler elbilar, vilket väntas leda till sänkta priser för oss konsumenter.

Något som redan nu ser ut att vara på gång i vissa länder där det har skruvats på priserna för mindre eldrivna modeller. Sedan några dagar säljs Volkswagen ID.3 i Tyskland för första gången från strax under 30.000 euro. Smart erbjuder sedan en tid rabatter på upp till motsvarande 90.000 kronor för sin Smart #1, som med det också är nere vid nästan 30.000 euro.

Och nu hakar även Mini på när de sänker priset med omkring 50.000 kronor på sin senaste elbil Aceman, som ännu inte ens har börjat levereras. Med det kostar instegsversionen Aceman E från 30.650 euro nere på kontinenten, vilket motsvarar 350.000 kronor. Här i Sverige börjar priset som innan på 408.900 kronor.

Bilar som beställs nu levereras först nästa år och kan då hjälpa till att sänka det totala utsläppet hos tillverkarnas flotta av levererade bilar under 2025. Det får nästa år inte överskrida 93,6 gram koldioxid per kilometer, jämfört med 116 gram idag. Återstår då att se om prissänkningarna nere i Europa även sprider sig hit till oss.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: