Herbert Diess slutar som chef för Volkswagenkoncernen
Carl Undéhn
22 jul 2022
Exakt vad som händer och hur besluten tas på Volkswagenkoncernens huvudkontor i Wolfsburg är det svårt att veta. Men utåt har det i alla fall varit en person som spelat den drivande rollen i satsningen på att ställa om till eldrift.
Herbert Diess.
Den 63-årige österrikaren har inte dragit sig undan konflikter. Men kanske har de blivit för många, för nu meddelar Volkswagen att Herbert Diess slutar som koncernchef den första september. Ny person på posten blir nuvarande chefen för Porsche, Oliver Blume.
Herbert Diess kom till Volkswagen från BMW strax innan skandalen med ”dieselgate” uppdagades. Med manipulerad mjukvara för att minska utsläppen vid tester hade Volkswagenkoncernen lurat myndigheter. Men skandalen blev även startskottet för koncernens satsning på att bygga elbilar, där Herbert Diess kom att spela en viktig roll.
I den kom han ofta att lyfta fram Teslas framgångar vilket kom att bli en nagel i ögat för flera inom koncernen. Inte minst det mäktiga arbetarrådet kritiserade Herbert Diess hårt under förra hösten.
Bland annat efter att Herbert Diess sagt att Volkswagen kan behöva minska arbetsstyrkan med upp till 30 000 personer om tillverkningen inte blir mer effektiv. Orsaken var återigen Tesla och den då nyligen öppnade fabriken utanför Berlin där det ska gå att bygga en Model Y på endast tio timmar.
De senaste veckorna har det rapporterats allt mer kring problem med Volkswagens mjukvaruavdelning Cariad. Arbetet med att utveckla system till kommande modeller drar ut på tiden. På grund av det har Porsche skjutit upp lanseringen av den eldrivna Macan till 2024.
Herbert Diess tog nyligen även över posten att leda arbetet med Cariad. Kanske var det problemen där som till slut blev droppen för ledningen. Hittills har han haft stöd av familjerna Porsche och Piëch, som har flest andelar i Volkswagen.
Oliver Blume började inom Volkswagenkoncernen hos Audi 1994 och leder Porsche sedan 2015. Med en ålder på 54 år är han nästan tio år yngre än Herbert Diess och Volkswagenkoncernen beskriver beslutet som ett ”generationsbyte”.