Smarta och lätta – nytt grepp på elbilar med Honda 0 Series
Carl Undéhn
8 jan 2025
Nästan på dagen för ett år sedan meddelade Honda vid CES-mässan att de gör en nystart med sin satsning på elbilar. Med Honda 0 Series vill den japanska tillverkaren ta fram nya elbilar med lättare batterier än idag som ska kunna laddas från 10 till 80 procent på 15 minuter. Vad det då handlar om för batterier meddelades inte.
Nu pågår årets upplaga av CES och Honda är återigen på plats med sin 0 Series. Som innan heter det att lanseringen av de nya elbilarna sker 2026 och inför det visas två nya koncept upp. Den ena av dem har stora likheter med konceptet Saloon från förra årets mässa. Namnet är samma som innan, precis som den udda och kilformade karossen. Det handlar om en lyxig sedan som ska bjuda på gott om plats på insidan, även om de exakta måtten inte avslöjades.
Bilen ska komma med självkörande funktioner i nivå 3. Med det är bilen till stor del självkörande, men det krävs att en förare är redo att gripa in vid alla tillfällen. Någon bakruta hittas inte, i stället har konceptet precis som förra året ett högt och tydligt bakparti.
Det andra konceptet som nu visas är en elsuv och förmodligen en vidareutveckling av den minivan som visades förra året. Elsuven ska bli den första modellen från 0 Series att sättas i proiduktion och är planerad att lanseras på den nordamerikanska marknaden 2026. Även här hittas en del av den kantiga designen från konceptet Saloon, men i övrigt har elsuven mer konventionella former. Inte heller här avslöjas storleken, men Honda talar om den som en mellanklassuv vilket borde innebär en längd på omkring 4,7-nånting meter.
Båda modeller ska använda ett nyutvecklad operativsystem med namnet Asimo OS. Namnet Asimo har hämtats från den 1,34 meter långa robot med samma namn som Honda presenterade år 2000. Asimo OS kan uppdateras over the air (OTA) för att få nya funktioner över tid och operativsystemet ska fungera som en central del av bilen och styra både de självkörande funktionerna och vad Honda kallar en ”ultra-personlig optimering” av bilens funktioner.