Hyundai presenterar Ioniq 5 – 800-volt system och 48 mils räckvidd

Carl Undéhn

Carl Undéhn

23 feb 2021

På tisdagsmorgonen presenterade Hyundai sin nya elbil Ioniq 5. Förväntningarna på vad den sydkoreanska tillverkaren skulle visa upp har varit stora, även om mycket redan var mer eller mindre bekräftat sedan tidigare.

Mycket av förväntningarna uppfylldes också och det kanske viktigaste först: som väntat erbjuder Hyundais och Kias nya elbilsplattform E-GMP ett 800-voltssystem likt det i Porsche Taycan som gör det möjligt att snabbladda med 220 kW från 10 till 80 procent på 18 minuter.

800-volt är standard, men plattformen klarar även 400-volt.

Utöver det ska Ioniq 5 ha batterier av typen litiumpolymer som har en mer fast och geléaktig elektrolyt jämfört med litiumjonbatterier. Det ska spara både plats och kunna ge högre energitäthet.

Toppfarten är begränsad till 185 km/h och det ska finnas två batteristorlekar att välja mellan, 58 kWh eller 72,6 kWh. Oavsett batteristorlek går det att välja mellan bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift.

Med det största batteriet och fyrhjulsdrift blir effekten 306 hk och Ioniq 5 klarar då 0-100 på 5,2 sekunder. Den bakhjulsdrivna versionen kommer med 170 eller 217 hk som gör det möjligt att komma iväg från 0-100 på 7,4 eller 8,5 sekunder, beroende på batteristorlek.

Räckvidden anges däremot endast för versionen med bakhjulsdrift och det större batteriet som då ska vara på upp till 48 mil enligt WLTP.  

Ioniq 5 är en crossover, eller CUV, som mäter 4 635 mm på längden och 1 890 mm på breden. Höjden är 1,6 meter och Ioniq 5 och hamnar därmed i ungefär samma storleksklass som Volkswagens ID.4 och Skoda Enyaq – två modeller som förmodligen kommer bli dess främsta konkurrenter.

Precis som ID.4 och Enyaq får Ioniq 5 också dragkrok som får dra upp till 1 600 kilo.

Hyundai beskriver modellen som en helt ny ”mobilitetsupplevelse” och de senaste veckorna har Hyundai strösslat med små inblickar i bilens design. Både vid presentationen och under utvecklingen är det något de uppenbarligen vill fokusera på.

Hyundai säger att den bygger på företagets ”design-DNA” och har eftersträvat att skapa en tidlös exteriör. Resultatet är en blandning av tydliga veck och välvda former med kvadratisk LED-belysning både fram och bak som utgörs av 256 pixlar. Som tillval kan soltaket även utrustas med solpaneler som laddar batteriet, men det finns ingen uppgift om till vilken grad.

Bilens korta överhäng och en hjulbas på tre meter har ingenjörerna använt till att skapa en så öppen och rymliga interiör som möjligt. I videon fick vi se en luftig kupé som bygger på konceptet som Hyundai kallar ”Living Space”. Tanken med det är att kunna flytta runt på stolar både fram och bak samt mittkonsolen som nu kallas för ”Universal Island”. Helt fritt går det däremot inte att möblera om i sin Ioniq 5, men mittkonsolen går att skjuta 14 centimeter i längdriktning.

Stolarna är förhållandevis tunna, 30 procents minskning av tjockleken enligt Hyundai, vilket ska ge mer plats i baksätet. Materialen ska till stor del bestå av återanvända material och stolarna är klädda i ekologiskt behandlat läder.

Förarmiljön är avskalad och lite naken med två liggande skärmar på 12 tum integrerade i instrumentbrädan där den i mitten är en touchskärm. Ioniq 5 har också en head-up display med augmented reality som visar information och varningar.

IONIQ5_InteriorHYU-2020-1851_KVINT_040_comp_CompYGN_delivery_v006_ecirgb copy

Säkerhetssystem bygger på en vidareutveckling av Hyundai Smart Sense. Kameror och radarsensorer håller bilen i filen, hjälper till vid filbyte, anpassar farten efter rådande hastighet samt ska kunna förhindra frontalkollissioner.

Den har också kameror som visar döda vinkeln på bilens skärmar.

Ioniq 5 ska lanseras i ”utvalda regioner” under första halvan av i år, men tidigare har sagts att Europa är en prioriterad marknad för modellen. Svenska priser och lanseringsdatum har inte släppts ännu.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: