Nu ännu större – Mercedes GLC får ny version av Hyperscreen

Carl Undéhn

Carl Undéhn

5 sep 2025

På söndag, den 7 september, kommer Mercedes presentera nästa modell i sin nya generation av elbilar, elsuven GLC. Med den vill Mercedes också lansera ett nytt designspråk hos sina eldrivna modeller. Att det innefattar en mer markerad front har vi redan fått se en teaserbild av, där det visas en platt sluten grill som är belyst med 942 fyrkanter som skapar ett pixlat mönster.

GLC får en tydlig front som även ska erbjudas i en version där den är belyst av över 900 små kvadrater.

Nu får vi se fler bilder av GLC, den här gången av insidan. Där hittas en ny version av Mercedes jätteskärm MBUX Hyperscreen. Till skillnad från tidigare där den var tydligt uppdelad i tre separata skärmar består den nu av en enda stor skärm på 39 tum. Att det kan bli lite väl mycket skärm i vissa situationer har Mercedes tänkt på och därför lagt till vad som kallas ”intelligent zone dimming”. Med det kan ljusstyrkan hos två delar av skärmen ställas in gemensamt med ett reglage. Och för att ge en tydlig bild av det som visas på skärmen är den bakgrundsbelyst från 1 000 LED-element.

Den övriga designen bygger vidare på tidigare modeller från Mercedes. Till exempel hittas i de yttre hörnen av jätteskärmen de karakteristiska runda luftutblåsen. De är försedda med stämningsbelysning som ändrar färg beroende på temperaturen i luften de blåser ut. Under skärmen finns en bred mittkonsol som är sammanbyggd med instrumentbrädan.

Svenske Mercedeschefen Ola Källenius provkörde tidigare i år GLC i en video.

Sedan tidigare vet vi att nya GLC är längre än sin föregångare. Hur mycket har inte avslöjats, men hjulbasen har vuxit med 8 centimeter, vilket innebär att den hos nya GLC är på 2,9 meter. Bagaget sväljer 570 liter och under motorhuven hittas en stor frunk på 128 liter. I en video tidigare i år provkörde den svenske Mercedeschefen GLC och visade då att den kan dra släp på upp till 2,4 ton. Med styrning på bakhjulen på upp till 4,5 grader ska GLC bli smidigare i stan och åkkomforten kan optimeras med samma luftfjädring som hos S-klass som tillval.

GLC har provkörts i Sverige.

GLC blir den första modellen på den nya plattformen MB.EA som bland annat kommer med 800-voltsteknik som gör det möjligt att ladda med upp till 320 kW. Modellen uppges komma med både bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift med dubbla elmotorer. Motorn på bakaxeln ska vara nyutvecklad och använda en tvåväxlad växellåda för mer effektivitet.

Detaljer kring räckvidd och batteristorlek har ännu inte presenterats. Men enligt tidigare uppgifter ska de båda elmotorerna hos den fyrhjulsdrivna versionen tillsammans ge en effekt på 360 kW. Det väntas också komma en AMG-version av elsuven med mer kraftfulla motorer.