/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F05%2FFalkenlev-Logistik-maj-2025-01.jpg)
”Inget snack längre” – 15 ellastbilar till skånskt åkeri
Carl Undéhn
14 maj 2025
Vi har flera gånger skrivit om åkeriet Falkenlev Logistik här på Elbilen. Och det är inte så konstigt, för förutom att åkeriet flera gånger lagt storordrar på eldrivna lastbilar driver Falkenlev Logistik en egen solcellspark samt det egna laddbolaget Rifil, som snart har fem laddparker i Skåne. I förra veckan invigdes vad som kallas fas två av Rifil, som nu har laddplatser för totalt 38 tunga lastbilar.
Företaget har som mål att ersätta alla de egna diesellastbilar och ha en helt utsläppsfri fordonsflotta. Och nu utökas flottan med 15 exemplar av den eldrivna lastbilen Mercedes-Benz eActros 300. En modell som åkeriets vd Victor Falkenlev redan har god erfarenhet av.
– Vi köpte den allra första eActros som kom till Sverige för tre år sedan. Så man kan ju säga att vi verkligen kunnat testa den och det märks att Mercedes-Benz gjorde rätt från början. Inte minst insåg man det smarta med att ha motorerna i bakaxeln. Något som tagit bort mycket energiförluster och ger en låg energiförbrukning, säger han.
Utöver de 15 eActros 300 som nu har levererats har Falkenlev Logistik även beställt ytterligere fem exemplar av modellen eActros 600 som har en räckvidd på upp till 50 mil. De ska används för fjärrfrakt när de börjar levereras i höst.Enligt Victor Falkenlev är nu 95 procent av åkeriets flotta på omkring 140 lastbilar eldrivna.
– Det är inget snack längre – det här är framtiden. Det räcker med att stå på vår terminal i Malmö och höra hur lastbilarna bara surrar när de kör förbi. Inga avgaser och inga dieselluktande handskar i dörrfickan, säger Victor Falkenlev.