Hälften av alla bilar som säljs i Norge under året väntas ha elmotor. Förra året var andelen 40 procent. Och var sjätte bil som såldes 2016 var en ren elbil. Laddhybrider sålde inte lika bra – sådana stod för 13 procent av nybilsförsöljningen. Norrmännens förtjusning i eldrift innebär att utsläppsmålet på 85 gram koldioxid per körd kilometer uppnåddes redan förra månaden, tre år tidigare än planerat.
– Vi kommer att se en fortsatt nedgång fram till 2020, eftersom det kommer fler elbilar med lång räckvidd och gott om plats som fungerar som familjebil. Dessa kommer 2018 och 2019, säger Øyvind Solberg Thorsen, generaldirektör för Oplysningsrådet for Veitraffiken till Dagens Næringsliv.
Utvecklingen antyder att nästan alla nya bilar som säljs år 2025 kommer att vara utsläppsfria. 23 procent av alla kvinnor som köpte en ny bil under året valde en elbil. Bland männen handlade det om 21 procent och bland firmor var andelen drygt 9 procent.
Försäljningsstatistiken för förra året visar också att Nissan Leaf var den sjätte mest sålda bilmodellen med knappt 4 200 fordon. Sjundeplatsen kneps av BMW i3 med knappt 4 000 sålda fordon. Räknar man in hybridmodeller handlar det om plats ett till åtta i försöljningstoppen. Tesla Model S hamnade på 16:e plats med drygt 2 000 sålda fordon, en halvering jämfört med 2015. I år väntas Opel Ampera-e ta sig in på listan. Bilen har redan förbeställts av 3 400 norrmän. De stora förlorarna är dieselbilar.